dc.contributor.author | Titlestad, Silje Hansen | |
dc.date.accessioned | 2023-10-27T11:44:22Z | |
dc.date.available | 2023-10-27T11:44:22Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3099169 | |
dc.description | Master i grunnskolelærerutdanning 1- 7. trinn, spesialpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Tidlig innsats og inkluderende fellesskap er avgjørende for å sikre at alle barn og unge kan nå sine drømmer og ambisjoner. I dag står tidlig innsats som et av prinsippene i arbeidet med å forbedre det norske utdanningssystemet (Meld. St. 6 (2019-2020)). På bakgrunn av at tidlig innsats er et dagsaktuelt tema i skolen, er formålet med denne masteroppgaven å undersøke hvordan ledere og lærere operasjonaliserer tidlig innsats på 1.-4.trinn. Hensikten er å bidra med kunnskap til et forskningsfelt som per dags dato er lite forsket på i den norske skolen.
Gjennom en kvalitativ metode, har oppgavens datamateriale blitt innhentet gjennom semistrukturerte intervju. Utvalget i studien består av én rådgiver i kommunen, to avdelingsledere og tre lærere. Deres perspektiver på tidlig innsats er blitt analysert gjennom en tematisk analyse, og senere blitt undersøkt i lys av blant annet teorien om løse kolbinger, og Bolman og Deal (2015) sine organisasjonsteoretiske fortolkningsrammer. Informantenes beskrivelser har også blitt diskutert i lys av tilpasset opplæring, den proksimale utviklingssonen og gjennomføring av kartleggingsprøver.
Sentrale funn som har kommet frem i denne masteroppgaven, omhandler informantenes tolkning av begrepet tidlig innsats og ulike faktorer som påvirke hvordan det blir praktisert på skolen. Et av hovedfunnene i oppgaven, er at lederne og lærerne i denne studien har en ulik vektlegging av tidlig innsats begrepet. Hvor lederne vektlegger det forebyggende aspektet, legger lærerne i større grad vekt på avdekking og intervensjon. I praktiseringen av tidlig innsats blir blant annet lederne sitt ansvar vektlagt, en forebyggende begynneropplæring og en usikkerhet blant lærerne i implementeringen av tiltak. I diskusjonen av funnene ble det indentifisert flere sentrale faktorer, deriblant manglende konkretisering av begrepene, begrensede ressurser og et system med potensial for forbedring. Med utgangspunkt i disse faktorene, vil skolene stå overfor utfordringer knyttet til overholdelse av lovverket og implementering av tidlig innsats | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | grunnskolelærerutdanning | en_US |
dc.subject | spesialpedagogikk | en_US |
dc.title | Operasjonalisering av tidlig innsats på 1.- 4.trinn: En kvalitativ studie av ledere og læreres forståelse og praktisering av tidlig innsats | en_US |
dc.title.alternative | Operationalization of early intervention in grades 1.- 4.: A qualitative study of leaders’ and teachers’ understanding and implementation of early intervention | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGBSP550 | en_US |