Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTitlestad, Silje Hansen
dc.date.accessioned2023-10-27T11:44:22Z
dc.date.available2023-10-27T11:44:22Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3099169
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1- 7. trinn, spesialpedagogikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractTidlig innsats og inkluderende fellesskap er avgjørende for å sikre at alle barn og unge kan nå sine drømmer og ambisjoner. I dag står tidlig innsats som et av prinsippene i arbeidet med å forbedre det norske utdanningssystemet (Meld. St. 6 (2019-2020)). På bakgrunn av at tidlig innsats er et dagsaktuelt tema i skolen, er formålet med denne masteroppgaven å undersøke hvordan ledere og lærere operasjonaliserer tidlig innsats på 1.-4.trinn. Hensikten er å bidra med kunnskap til et forskningsfelt som per dags dato er lite forsket på i den norske skolen. Gjennom en kvalitativ metode, har oppgavens datamateriale blitt innhentet gjennom semistrukturerte intervju. Utvalget i studien består av én rådgiver i kommunen, to avdelingsledere og tre lærere. Deres perspektiver på tidlig innsats er blitt analysert gjennom en tematisk analyse, og senere blitt undersøkt i lys av blant annet teorien om løse kolbinger, og Bolman og Deal (2015) sine organisasjonsteoretiske fortolkningsrammer. Informantenes beskrivelser har også blitt diskutert i lys av tilpasset opplæring, den proksimale utviklingssonen og gjennomføring av kartleggingsprøver. Sentrale funn som har kommet frem i denne masteroppgaven, omhandler informantenes tolkning av begrepet tidlig innsats og ulike faktorer som påvirke hvordan det blir praktisert på skolen. Et av hovedfunnene i oppgaven, er at lederne og lærerne i denne studien har en ulik vektlegging av tidlig innsats begrepet. Hvor lederne vektlegger det forebyggende aspektet, legger lærerne i større grad vekt på avdekking og intervensjon. I praktiseringen av tidlig innsats blir blant annet lederne sitt ansvar vektlagt, en forebyggende begynneropplæring og en usikkerhet blant lærerne i implementeringen av tiltak. I diskusjonen av funnene ble det indentifisert flere sentrale faktorer, deriblant manglende konkretisering av begrepene, begrensede ressurser og et system med potensial for forbedring. Med utgangspunkt i disse faktorene, vil skolene stå overfor utfordringer knyttet til overholdelse av lovverket og implementering av tidlig innsatsen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectspesialpedagogikken_US
dc.titleOperasjonalisering av tidlig innsats på 1.- 4.trinn: En kvalitativ studie av ledere og læreres forståelse og praktisering av tidlig innsatsen_US
dc.title.alternativeOperationalization of early intervention in grades 1.- 4.: A qualitative study of leaders’ and teachers’ understanding and implementation of early interventionen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal