Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBekö, Agnes
dc.date.accessioned2023-10-24T13:10:00Z
dc.date.available2023-10-24T13:10:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098453
dc.descriptionMaster i dramapedagogikk og anvendt teater. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractI denne masteroppgaven utforskes bruken av drama og teater som formidlingsmetode i norske museer for å skape motiverende læringsmiljøer. Gjennom en landsomfattende undersøkelse, intervjuer med fagpersoner i museal- og dramafeltet og utforming/gjennomføring av et dramabasert undervisningsprogram i et museum, belyses sammenhengen mellom kompetanser for det 21. århundret, drama og museenes rolle i utdanning og samfunn. Forskningen benytter en mixed method-tilnærming for å få en omfattende og inngående forståelse av problemstillingen. Undersøkelsen med en svarprosent på 64 viser at 74 prosent av de norske museene, bruker drama som en formidlingsmetode for å engasjere publikum og øke interessen for utstillingsmaterialet. Intervjuene med eksperter avdekker at museumspedagoger velger drama fordi det tilbyr en mangfoldig metode og kan engasjere publikum på en interaktiv måte, og dermed bidra til et motiverende læringsmiljø. Studien belyser imidlertid også utfordringer knyttet til bruken av denne metoden. Studien viser at bruk av prosessdrama i museumsformidling kan ha en positiv innvirkning på elevers forståelse av aktivt medborgerskap ved å involvere dem i samfunnsrelaterte problemstillinger. Gjennom prosessen fremmes samarbeid, kommunikasjon, refleksjon og kritisk tenkning. Dette arbeidet understreker potensialet for drama som en effektiv pedagogisk metode innen museumsformidling og peker på behovet for ytterligere forskning og utvikling av lignende programmer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectdramapedagogikken_US
dc.subjectteateren_US
dc.subjectmuseumen_US
dc.titleFormidling og drama i norske museer: Potensialer, utfordringer og muligheter for 21. århundreen_US
dc.title.alternativePedagogy and Drama in Norwegian Museums: Potentials, Challenges and Opportunities for the 21st Centuryen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM120DR513en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal