Show simple item record

dc.contributor.authorTahani, Mona
dc.date.accessioned2023-10-24T13:02:42Z
dc.date.available2023-10-24T13:02:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098449
dc.descriptionMaster i dramapedagogikk og anvendt teater. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractStudiet tar sikte på å undersøke hvordan teater og drama kan bidra til å skape et inkluderende miljø for ungdommer med forskjellig kulturell bakgrunn. Spesielt er fokus rettet mot hvordan dramaaktiviteter kan fungere som et verktøy for å etablere sosiale relasjoner mellom ungdommer. Gjennom en kombinasjon av observasjoner, intervjuer og samtaler med prosjektdeltakerne ble det avdekket at flere ungdommer hadde opplevd diskriminering og/eller ekskludering i ulike livssituasjoner. Dette kan ha negative konsekvenser for deres psykiske helse og opplevelse av tilhørighet i samfunnet. Det var derfor avgjørende å identifisere og adressere utfordringene som ungdommene møtte, samt etablere tillitsbaserte samarbeid mellom ungdommene og nøkkelpersoner som lærere og ressurspersoner for å effektivt bekjempe fordommer og diskriminering. Gjennom bruk av ulike dramateknikker, kunne ungdommene rapportere om økt bevissthet rundt temaer som inkludering, diskriminering og integrering, og de følte seg engasjerte og anerkjente i et trygt og inkluderende miljø. Det ble også observert flere barrierer som ungdommene hadde som hindret effektiv bekjempelse av fordommer og diskriminering, for eksempel manglende tillit til nøkkelpersoner og frykt for konsekvenser ved deling av personlige erfaringer. Studien understreker dermed viktigheten av å skape inkluderende miljøer for ungdommer med ulik kulturell bakgrunn og å gi dem muligheten til å uttrykke seg kreativt og delta i et trygt og inkluderende miljø som tar hensyn til deres forskjellige kulturelle bakgrunner. For å oppnå dette er det nødvendig å jobbe med å øke bevisstheten rundt tabubelagte temaer som fordommer og diskriminering, og heller finne løsninger som kan være inkluderende og bevisst skapende. Det er også viktig å legge til rette for trygge rom der ungdommene kan uttrykke seg fritt og dele sine erfaringer uten frykt for konsekvenser. Endelig er det viktig å etablere tillitsbaserte samarbeid mellom ungdommene og nøkkelpersoner og å ha en helhetlig tilnærming som inkluderer både teori og praksis i arbeidet med å fremme et inkluderende miljø for ungdommer med ulik kulturell bakgrunn.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectdramapedagogikken_US
dc.subjectdramaen_US
dc.subjectteateren_US
dc.subjectungdommeren_US
dc.titleTeater som brobyggeren_US
dc.title.alternativeBuilding Bridges with Theatreen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM120DR513en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal