Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBraut, Andreas
dc.contributor.authorGjerde, Eivind
dc.date.accessioned2023-10-24T11:23:34Z
dc.date.available2023-10-24T11:23:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098379
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 5. 10. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan et utvalg lærere på ungdomsskolen opplever rammefaktorers betydning for friluftslivsundervisningen i kroppsøvingsfaget. Friluftsliv har ifølge flere studier blitt nedprioritert av lærere, til tross for at emnet har en sentral plass i læreplanen. Ved å se på rammefaktorene rundt undervisning, har det vært interessant å se på om de er med på å begrense eller muliggjøre undervisning i friluftsliv. Det teoretiske rammeverket i denne oppgaven består av fire deler. Først blir begrepet friluftsliv og begrepets plass i læreplanen på 2000-tallet presentert. Videre forklarer vi rammefaktorteorien og hvordan Lundgren kategoriserte rammefaktorer. Deretter ser vi på læreplanteori som en del av det teoretiske rammeverket, hvor Goodlads læreplanteori er vesentlig. Til slutt tar vi for oss profesjonsfellesskap i skolen, som handler om hvordan lærere og skoleledelse arbeider sammen for å utvikle skolen. For å svare på problemstillingen var det hensiktsmessig å gjennomføre kvalitative intervjuer som forskningsmetode. Fire lærere fra ungdomstrinnet på skoler i Vestland fylke har blitt intervjuet. Forskningen har hatt en abduktiv tilnærming, med både induktive og deduktive tilnærminger. Funnene våre har blitt diskutert opp mot relevant forskning og teori. Funnene blir i hovedsak presentert og diskutert gjennom Lundgrens kategorisering i rammefaktorteorien og viser at de administrative rammene og lærerens egen kompetanse og interesse er betydningsfulle for informantene i studien. De ressursmessige og de elevrelaterte rammene oppleves ikke som like betydningsfulle for informantene. Studien indikerer også at skoler med god friluftslivskompetanse i flere ledd, i større grad vektlegger friluftsliv i kroppsøving. Disse skolene jobber også mer systematisk med friluftsliv, blant annet ved å gjennomføre faste friluftslivsopplegg. Dette skaper forutsigbarhet, samtidig som det forenkler planleggingsprosessen. Hvordan informantene oppfatter og operasjonaliserer læreplanen, samt deres forståelse av friluftslivsbegrepeten_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectfriluftsliven_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectungdomsskoleen_US
dc.titleRammefaktorer i friluftsliv: En kvalitativ studie om rammefaktorers betydning for et utvalg læreres friluftslivsundervisning i kroppsøving på ungdomsskolenen_US
dc.title.alternativeFrame factors in outdoor education: A qualitative study on the importance of frame factors for a selection of teachers' outdoor education in physical education at secondary schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUKØ550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal