Rammefaktorer i friluftsliv: En kvalitativ studie om rammefaktorers betydning for et utvalg læreres friluftslivsundervisning i kroppsøving på ungdomsskolen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3098379Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan et utvalg lærere på
ungdomsskolen opplever rammefaktorers betydning for friluftslivsundervisningen i
kroppsøvingsfaget. Friluftsliv har ifølge flere studier blitt nedprioritert av lærere, til tross for at emnet har en sentral plass i læreplanen. Ved å se på rammefaktorene rundt undervisning, har det vært interessant å se på om de er med på å begrense eller muliggjøre undervisning i friluftsliv.
Det teoretiske rammeverket i denne oppgaven består av fire deler. Først blir begrepet
friluftsliv og begrepets plass i læreplanen på 2000-tallet presentert. Videre forklarer vi
rammefaktorteorien og hvordan Lundgren kategoriserte rammefaktorer. Deretter ser vi på læreplanteori som en del av det teoretiske rammeverket, hvor Goodlads læreplanteori er vesentlig. Til slutt tar vi for oss profesjonsfellesskap i skolen, som handler om hvordan lærere og skoleledelse arbeider sammen for å utvikle skolen.
For å svare på problemstillingen var det hensiktsmessig å gjennomføre kvalitative intervjuer som forskningsmetode. Fire lærere fra ungdomstrinnet på skoler i Vestland fylke har blitt intervjuet. Forskningen har hatt en abduktiv tilnærming, med både induktive og deduktive tilnærminger. Funnene våre har blitt diskutert opp mot relevant forskning og teori. Funnene blir i hovedsak presentert og diskutert gjennom Lundgrens kategorisering i rammefaktorteorien og viser at de administrative rammene og lærerens egen kompetanse og interesse er betydningsfulle for informantene i studien. De ressursmessige og de elevrelaterte rammene oppleves ikke som like betydningsfulle for informantene. Studien indikerer også at skoler med god friluftslivskompetanse i flere ledd, i større grad vektlegger friluftsliv i kroppsøving. Disse skolene jobber også mer systematisk med friluftsliv, blant annet ved å gjennomføre faste friluftslivsopplegg. Dette skaper forutsigbarhet, samtidig som det forenkler planleggingsprosessen. Hvordan informantene oppfatter og operasjonaliserer læreplanen, samt deres forståelse av friluftslivsbegrepet
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanning 5. 10. trinn, kroppsøving. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen