Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKarlsen, Joachim Günther Alexander
dc.date.accessioned2023-10-23T12:00:57Z
dc.date.available2023-10-23T12:00:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3098087
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 5. - 10 trinn, musikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractFormålet med masteroppgaven min har vært sette lys på hvordan en revy som et musikkpedagogisk prosjekt kan bidra til sosial læring og utvikling blandt elevene på en ungdomsskole. Tidligere forskning og litteratur i den musikkpedagogiske og pedagogiske retningen har sett noe på dette, og jeg har hatt et ønske om å ekspandere informasjonen som finnes. Gjennom oppgaven har jeg sett på hvordan både elever og lærer karakteriserer arbeidet med revyen. Funnene fra de ulike informantene kommer gjennom ulike forskningsspørsmål og problemstillingen: hva kan karakteriseres ved elever og læreres opplevelse av arbeid med revy og musikkproduksjon på en ungdomsskole? Det som oppgaven munner ut gjennom funnene handler om teorier som knyttes til sosial læring og utvikling slik den er beskrevet i den overordnede delen av læreplanen (Utdanningsdirektoratet, 2020). Også med innspill av Vygotskij (1978, 2001) sin teori om sosiokulturell læring og mestring slik tidligere forskning beskriver. Men også med beskrivelsene til Bandura (1997). Og organisering hvor teoriene kommer fra for eksempel Per Dalin (1994) som beskriver måter å organisere skoleutvikling. Teoriene som jeg bruker, har jeg også sett har vært viktig også for tidligere forskning. Hensikten med studiet har vært å få en dypere forståelse for hvordan en alternativ læringsarena kan bidra i skolehverdagen. Jeg har i masteroppgaven tatt i bruk en casestudie og brukt observasjoner med ulike typer loggføring (Bjørndal, 2017). Observasjonene har vart over en lengre periode av revy prosjektet da har jeg fått sett starten av øvingsprosessen og i tillegg fått sett forholdene under forestillingsuken. Jeg har også brukt semi-strukturerte intervju (Kvale & Brinkmann, 2015) med både lærer og en fokusgruppe bestående av fire elever. Gjennom en konstant komparativ analyse (Corbin & Strauss, 2008) og en hermeneutisk tilnærming (Alvesson & Sköldberg, 2008) beskriver resultatene opplevelser av sosial læring og utvikling, men også mestring og om opplevelser av mestring. Jeg har også i funnene beskrevet hvordan det musikkfaglige er vel så viktig, spesielt for opplevelsen av mestring som er sentralt i forskning i det musikkpedagogiske felteten_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectmusikkundervisningen_US
dc.subjectrevyen_US
dc.titleArbeid med et større musikalsk prosjekt: Casestudie av en revy på en ungdomsskoleen_US
dc.title.alternativeWorking with a larger musical project: Case-study of a musical-theatre production in a secondary schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUMU550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal