Følelser i komplekse familierelasjoner: Tre litterære analyser av hvordan følelser kommer til uttrykk i bildebøkene Akvarium, Dragen og Håret til Mamma
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3095828Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppgaven er en bildebokanalyse av tre bildebøker: Akvarium (2014), Dragen (2018), og Håret til Mamma (2007). Bøkene er skrevet av Gro Dahle og illustrert av Svein Nyhus, og de handler om vanskelige følelser i komplekse familierelasjoner. Våre analyser baserer seg på hvordan samspillet mellom følelser og relasjoner kommer til uttrykk. Hensikten bak oppgaven å undersøke bildebøkenes potensiale til å øke unges forståelse av dysfunksjonelle relasjoner. Bildebøker har en unik måte a fortelle en historie på. Dette kommer av at bildebøker er et multimodalt medium, hvor bilde og tekst virker sammen for a fortelle en historie. Innslaget av både bilde og tekst kan engasjere leseren på flere nivåer, og skape en dypere forståelse av bokens tematikk og innhold. Vårt bildebokmateriale tar utgangspunkt i tre dysfunksjonelle
familierelasjoner, som gjennom tematikk, form og virkemidler tar opp vonde, sterke og vanskelige følelser. Akvarium tematiserer en vanskelig familierelasjon ved at mor er emosjonelt fraværende, der datteren blir nødt til a ta ansvar for både mor og seg selv. I Dragen moter vi den sinte og tyranniske moren, og datterens frykt og utrygghet i et uforutsigbart hjem. Håret til Mamma skildrer en trist og deprimert mor, og ei datters forsøk på å hjelpe henne. Oppgaven baserer seg på hvordan disse bøkene fremstiller vanskelige familierelasjoner, og hvilke følelser leseren blir presentert for gjennom handlingen. Vi ser stort potensial i a studere, lese og tolke karakterer i bildebøker for a utvikle kunnskap om egne følelser, og andres. Vi har valgt å støtte oss på ulike teorier om bildebøker og deres måte a uttrykke følelser på,
som innebærer affektiv teori fra Per Thomas Andersen og bildebokforskning fra Nikolejeva og Scott. I vare litterære analyser studerer vi grundig bade tekst, bilde, og ikonotekst i oppslagene for a beskrive, forklare og forstå dem. Bildebokanalyse er en metode som innebærer a plukke fra hverandre en helhet for a studere enkeltdelene, og er basert på hermeneutisk tenkning. Vi vil påpeke at leserens forkunnskaper vil påvirke hvordan bøkene blir oppfattet og at dette kan påvirke følelsene de uttrykker. Men til tross for dette, beskriver bildebøkene på veldig mange nivåer hvordan barnet opplever et dysfunksjonelt forhold til sin mor. Dette kommer til uttrykk gjennom hvordan bildebøker som medium, kan formidle noe på forskjellige måter. Dette forer til at flere følelser kan komme til uttrykk på ulike mater som barn kan relatere til, uavhengig av lesekunnskap. Det er derfor viktig a anerkjenne bildebøkenes potensial til a uttrykke ulike følelser som oppstår i komplekse forhold mellom mor og barn
Beskrivelse
Master i grunnskolelærerutdanning 5. -10. trinn, norsk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen