dc.contributor.author | Berntsen, Kristian Kjær | |
dc.contributor.author | Johannessen, Steffen | |
dc.date.accessioned | 2023-10-03T07:33:57Z | |
dc.date.available | 2023-10-03T07:33:57Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3093644 | |
dc.description | Master i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, matematikk. høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Denne studien handler om evnerike elever i matematikk, og hvordan man kan tilpasse undervisningen for dem gjennom tiltak og/eller oppgavetyper. Ut ifra egne erfaringer både fra praksis, utdanning og tidligere skolegang, har vi erfart at fokuset på tilpasning i matematikkundervisningen ofte faller på elevene som strever med det faglige. Med bakgrunn i dette ønsker vi å rette fokuset mot de evnerike elevene i matematikk. Formålet med denne studien er å se på hvilke tilpasninger og oppgavetyper evnerike elever sier de liker å jobbe med i matematikk. Følgende forskningsspørsmål ligger til grunn for studien:
“Hvilke type tiltak og oppgaver sier evnerike elever kan inspirere dem til innsats i matematikkfaget?”
For å belyse forskningsspørsmålet vårt er det valgt en kvalitativ tilnærming. Datamaterialet er et semistrukturert intervju med fem evnerike elever. Det er elever som går på videregående eller nylig er ferdig. Det ble gjort individuelle intervju, der de evnerike elevene ble presentert for ulike oppgavetyper.
I gjennomgang av teori og tidligere forskning kommer det fram at det eksisterer ulike begrep for å omtale elevgruppen vi har forsket på både talentfulle, begavede og elever med stort læringspotensial blir brukt for å beskrive elevene. Vi har konsekvent valgt å omtale dem som evnerike elever i denne studien. I studien presenteres det ulike former for tilpasset undervisning som er vanlig å ta i bruk for evnerike elever, samt oppgavetyper evnerike elever kan ha nytte av å arbeide med. Vi har hovedsakelig sett på teori som er relevant for det norske skolesystemet, blant annet NOU 2016:14 (2016); Børte, Lillejord & Johansson (2016); Smedsrud (2012; 2018).
Resultatene av denne studien viser at evnerike elever liker oppgaver som kan relateres til det virkelige liv. I tillegg liker de godt problemløsingsoppgaver. Når det gjelder tiltak for å tilpasse matematikkundervisningen var det stor enighet blant informantene om at forsering var noe de likte i sin egen skolegang. I intervjuene kom det også fram at noen av de evnerike Elevene har opplevd at det har vært mangler på oppfølging fra læreren – noe som har ført til at enkelte «ikke har lært seg å lære.»
Målet med denne studien er å bidra til mer kunnskap rundt evnerike elever i matematikk, og hvordan vi kan bidra til en skole som tilrettelegger for alle elevers behov, også de evnerike elevene. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | matematikkundervisning | en_US |
dc.subject | grunnskolelærerutdanning | en_US |
dc.subject | tilpasset | en_US |
dc.subject | motivasjon | en_US |
dc.title | Motiverende matematikk for evnerike elever: en studie av hva elevene selv mener om tilpasninger og oppgavetyper | en_US |
dc.title.alternative | Motivating mathematics for gifted students: A study of what the students themselves think about adaptations and task types | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGUMA550 | en_US |