dc.contributor.author | Nygård, Lina Henriette | |
dc.date.accessioned | 2023-09-29T07:56:10Z | |
dc.date.available | 2023-09-29T07:56:10Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3092956 | |
dc.description | Master i idrettsvitenskap (MIDR506)
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for idrett, kosthold og naturfag
2023 | en_US |
dc.description.abstract | Forskningen på leirskole er minimal, til tross for at mange elever har erfaring med det i løpet av grunnskolen. I de senere årene har det blitt mer oppmerksomhet rundt bærekraftig utvikling, som også har fått solid plass i læreplanen for skolen gjennom det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling (Kunnskapsdepartementet, 2017b). Friluftslivsundervisning har stått sentralt i leirskolenes virke og er ofte nevnt i sammenheng med bærekraftig utvikling. Gjennom friluftslivsundervisning kan elever blant annet lære om hvordan man skal bevare biologisk mangfold og redusere miljøpåvirkning. I dette prosjektet har jeg fulgt tre leirskolelærere i en leirskoleuke for å få innsikt i deres friluftslivsundervisning i lys av bærekraftig utvikling som temaet. Oppgavens problemstilling lyder som følger:
Hvordan gjennomfører leirskolelærere friluftslivsundervisning sett i lys av det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling?
For å besvare denne problemstillingen gjennomførte jeg observasjoner på tre ulike leirskoler og intervjuet en leirskolelærer på hver skole. Gjennom studien identifiserte jeg fem kategorier som var tydelige i friluftslivsundervisningen. Disse kategoriene danner grunnlaget for å forklare og drøfte hvordan leirskolelærerne gjennomførte undervisning som kunne knyttes til bærekraftforståelser. Ved å bruke NatCul-matrisen og Pierre Bourdieus begreper undersøkte jeg hvilke syn på naturen som var fremtredende i leirskolelærerens undervisning. Disse synene bidro til å forstå undervisningens tilknytning til bærekraftig utdanning. Videre analyserte jeg fram fire kategorier som var sentrale i leirskolelærerens etablerte praksis for å forstå bakgrunnen for natursynet som viste seg i friluftslivsundervisningen.
Gjennom denne studien håper jeg å bidra til økt kunnskap om friluftslivsundervisning på leirskole og hvordan det kan knyttes til det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling. Ved å utforske ulike natursyn og analysere leirskolelærerens praksis, gir studien innsikt i sammenhenger med bærekraftig utvikling og de faktorer som påvirker undervisningen. Dette kan være nyttig for å videreutvikle leirskoleundervisningen og legge til rette for en bærekraftsutdanning i fremtiden. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Leirskole | en_US |
dc.subject | Friluftsundervisning | en_US |
dc.subject | Bærekraftig utvikling | en_US |
dc.subject | Tverrfaglig tema | en_US |
dc.subject | LK20 | en_US |
dc.subject | Leirskolelærere | en_US |
dc.subject | Kvalitativ metode | en_US |
dc.title | Friluftslivsundervisning på leirskole og det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling | en_US |
dc.title.alternative | Outdoor education in school camps and the interdisciplinary theme of sustainable development | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MIDR506 | en_US |