Show simple item record

dc.contributor.authorNygård, Lina Henriette
dc.date.accessioned2023-09-29T07:56:10Z
dc.date.available2023-09-29T07:56:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092956
dc.descriptionMaster i idrettsvitenskap (MIDR506) Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for idrett, kosthold og naturfag 2023en_US
dc.description.abstractForskningen på leirskole er minimal, til tross for at mange elever har erfaring med det i løpet av grunnskolen. I de senere årene har det blitt mer oppmerksomhet rundt bærekraftig utvikling, som også har fått solid plass i læreplanen for skolen gjennom det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling (Kunnskapsdepartementet, 2017b). Friluftslivsundervisning har stått sentralt i leirskolenes virke og er ofte nevnt i sammenheng med bærekraftig utvikling. Gjennom friluftslivsundervisning kan elever blant annet lære om hvordan man skal bevare biologisk mangfold og redusere miljøpåvirkning. I dette prosjektet har jeg fulgt tre leirskolelærere i en leirskoleuke for å få innsikt i deres friluftslivsundervisning i lys av bærekraftig utvikling som temaet. Oppgavens problemstilling lyder som følger: Hvordan gjennomfører leirskolelærere friluftslivsundervisning sett i lys av det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling? For å besvare denne problemstillingen gjennomførte jeg observasjoner på tre ulike leirskoler og intervjuet en leirskolelærer på hver skole. Gjennom studien identifiserte jeg fem kategorier som var tydelige i friluftslivsundervisningen. Disse kategoriene danner grunnlaget for å forklare og drøfte hvordan leirskolelærerne gjennomførte undervisning som kunne knyttes til bærekraftforståelser. Ved å bruke NatCul-matrisen og Pierre Bourdieus begreper undersøkte jeg hvilke syn på naturen som var fremtredende i leirskolelærerens undervisning. Disse synene bidro til å forstå undervisningens tilknytning til bærekraftig utdanning. Videre analyserte jeg fram fire kategorier som var sentrale i leirskolelærerens etablerte praksis for å forstå bakgrunnen for natursynet som viste seg i friluftslivsundervisningen. Gjennom denne studien håper jeg å bidra til økt kunnskap om friluftslivsundervisning på leirskole og hvordan det kan knyttes til det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling. Ved å utforske ulike natursyn og analysere leirskolelærerens praksis, gir studien innsikt i sammenhenger med bærekraftig utvikling og de faktorer som påvirker undervisningen. Dette kan være nyttig for å videreutvikle leirskoleundervisningen og legge til rette for en bærekraftsutdanning i fremtiden.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectLeirskoleen_US
dc.subjectFriluftsundervisningen_US
dc.subjectBærekraftig utviklingen_US
dc.subjectTverrfaglig temaen_US
dc.subjectLK20en_US
dc.subjectLeirskolelærereen_US
dc.subjectKvalitativ metodeen_US
dc.titleFriluftslivsundervisning på leirskole og det tverrfaglige temaet bærekraftig utviklingen_US
dc.title.alternativeOutdoor education in school camps and the interdisciplinary theme of sustainable developmenten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMIDR506en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal