Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordberg, Petter Sundaker
dc.date.accessioned2023-09-29T07:41:25Z
dc.date.available2023-09-29T07:41:25Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3092944
dc.descriptionMaster i idrettsvitenskap (MIDR506) Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for idrett, kosthold og naturfag 2023en_US
dc.description.abstractKroppsøving er et obligatorisk allmenndannende fag i den norske skolen (Berg, 2021, s. 23; Ommundsen, 2013). Undervisningen i faget skal oppnå læreplanen fastsatt av kunnskapsdepartementet (Brattenborg & Engebretsen, 2021, s. 15). På bakgrunn av dette, ønsket jeg å undersøke praktiseringen av undervisningen i faget, i lys av planverk og tidligere forskning. Prosjektets teoretiske grunnlag er gjeldende planverk, herunder stortingsmeldingen (2016), overordnet del av læreplanen (2017b, 2017a), kompetansemålene i KR001-05 (2020) og relevant forskning på praktisering av faget. Det er brukt en hermeneutisk tilnærming, med praksisnærhet sentralt, og datainnsamlingen er gjort gjennom feltarbeid og intervju. To kroppsøvingslærere på samme skole, med relevant utdanning deltok i prosjektet. Det ble totalt gjennomført 33 observasjonstimer over en periode på omtrent tre måneder, etterfulgt av to intervju. Undervisningspraksisen i prosjektet kan beskrives som moderne, med fokus på danning, gjennom mestring, bevegelsesglede, og sosiale ferdigheter. Fokuset på danning i praksisen setter i sammenheng med læreplanen (2017b, 2020), og skiller seg fra forskning (Berg, 2021; Brattli & Moen, 2019; Dowling, 2010; Moen et al., 2018), som tyder på at undervisningen er mer preget at instrumentalistiske mål. Videre er denne helhetlige danningstankegangen gjenspeilet i bevegelsesaktiviteter, læremåter for elever, undervisningstilnærminger, lærerstiler og læringsmiljø. I resultat- og diskusjonskapitlet er disse elementene beskrevet, forklart og kritisk diskutert ut ifra eksempler fra feltarbeidet, sammen med informasjon fra intervju og samtaler med lærerne underveis. Avslutningsvis i resultat- og diskusjonskapittelet oppsummeres det hvordan undervisningen praktiseres. Faget praktiseres som et dannende fag.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectLæreplanen_US
dc.subjectDanningen_US
dc.subjectBevegelsesaktiviteteren_US
dc.subjectLæremåteen_US
dc.subjectUndervisningstilnærmingen_US
dc.subjectLærerstilen_US
dc.subjectLæringsmiljøen_US
dc.titleUndervisningspraksis i kroppsøvingen_US
dc.title.alternativeTeaching practice in physical educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMIDR506en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal