Undervisningspraksis i kroppsøving
Abstract
Kroppsøving er et obligatorisk allmenndannende fag i den norske skolen (Berg, 2021, s. 23; Ommundsen, 2013). Undervisningen i faget skal oppnå læreplanen fastsatt av kunnskapsdepartementet (Brattenborg & Engebretsen, 2021, s. 15). På bakgrunn av dette, ønsket jeg å undersøke praktiseringen av undervisningen i faget, i lys av planverk og tidligere forskning.
Prosjektets teoretiske grunnlag er gjeldende planverk, herunder stortingsmeldingen (2016), overordnet del av læreplanen (2017b, 2017a), kompetansemålene i KR001-05 (2020) og relevant forskning på praktisering av faget.
Det er brukt en hermeneutisk tilnærming, med praksisnærhet sentralt, og datainnsamlingen er gjort gjennom feltarbeid og intervju.
To kroppsøvingslærere på samme skole, med relevant utdanning deltok i prosjektet. Det ble totalt gjennomført 33 observasjonstimer over en periode på omtrent tre måneder, etterfulgt av to intervju.
Undervisningspraksisen i prosjektet kan beskrives som moderne, med fokus på danning, gjennom mestring, bevegelsesglede, og sosiale ferdigheter.
Fokuset på danning i praksisen setter i sammenheng med læreplanen (2017b, 2020), og skiller seg fra forskning (Berg, 2021; Brattli & Moen, 2019; Dowling, 2010; Moen et al., 2018), som tyder på at undervisningen er mer preget at instrumentalistiske mål.
Videre er denne helhetlige danningstankegangen gjenspeilet i bevegelsesaktiviteter, læremåter for elever, undervisningstilnærminger, lærerstiler og læringsmiljø. I resultat- og diskusjonskapitlet er disse elementene beskrevet, forklart og kritisk diskutert ut ifra eksempler fra feltarbeidet, sammen med informasjon fra intervju og samtaler med lærerne underveis.
Avslutningsvis i resultat- og diskusjonskapittelet oppsummeres det hvordan undervisningen praktiseres. Faget praktiseres som et dannende fag.
Description
Master i idrettsvitenskap (MIDR506)
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for idrett, kosthold og naturfag
2023