Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKåsa, Mathilde Jensine
dc.date.accessioned2023-09-19T13:03:53Z
dc.date.available2023-09-19T13:03:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090500
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 5. - 10. trinn, naturfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractMasteroppgavens formål har vært å undersøke om elever som deltok i et undervisningsopplegg på Universitetsmuseet i Bergen har opplevd nysgjerrighet, skaperglede og nytenkning. Problemstillingen for masteroppgaven er ”hvordan kan museet som læringsarena bidra til nysgjerrighet, skaperglede og nytenkning?” Forskningsspørsmålene som bidro til å belyse problemstillingen var ”hvordan ser museumspedagogene på nysgjerrighet, skaperglede og nytenkning?”, ”på hvilke måter uttrykker elevene nysgjerrighet, skaperglede og nytenkning på museet?” og ”på hvilke måter synes elevene at de har oppnådd nysgjerrighet, skaperglede og nytenkning på museet? Oppgaven tar for seg relevant forskning for å svare på problemstillingen. Falk og Dierkings (2000) modell for læring, Bamberger og Tals (2006) forskning på museumsbesøkets valgfrihet og det konstruktivistiske synet på læring er blant annet det som legger det teoretiske grunnlaget for denne masteroppgaven. Utvalget i studien er tre ungdomsskoleklasser, og to museumspedagoger som er ansatt på Universitetsmuseet i Bergen. Datainnsamlingen består av observasjon av elever som deltok i undervisningsopplegget på Universitetsmuseet i Bergen, samt data fra en spørreundersøkelse elevene tok i etterkant av opplegget. Data er også hentet fra et intervju med museumspedagogene. Hovedfunnene i masteroppgaven er at nysgjerrighet, skaperglede og nytenkning er begreper som er lite definert i læreplanen og forskningslitteratur. Det er også utfordrende å observere elevenes uttrykk for disse, spesielt skaperglede og nytenkning. Likevel viser funnene at nysgjerrighet og skaperglede kommer best frem i praktiske aktiviteter i samarbeid med andre. Nytenkning er på sin side utfordrende å måle ettersom det krever tid og refleksjonen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectlæringsarenaen_US
dc.subjectmuseeten_US
dc.titleHvordan kan museet som læringsarena bidra til nysgjerrighet, skaperglede og nytenkning?en_US
dc.title.alternativeHow can the museum as an arena for learning contribute to curiosity, joy of creating and innovation?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUNA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal