dc.contributor.author | Eide, Maria Asheim | |
dc.contributor.author | Wee, Ragnhild | |
dc.date.accessioned | 2023-09-19T08:46:09Z | |
dc.date.available | 2023-09-19T08:46:09Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3090325 | |
dc.description | MGUSP550 Masteroppgave i spesialpedagogikk
Grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn
Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett
Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag
2023 | en_US |
dc.description.abstract | I denne studien var hovedfokuset å finne ut av en kontaktlærers rolle i møte med skolevegring. Formålet var dermed å få innsikt i rollen som kontaktlærer rundt fenomenet, og forsøke å skape en bredere forståelse for feltet. I denne sammenheng valgte vi å se på hvordan kontaktlæreren opplever skolevegring, og hvordan man som kontaktlærer går frem når det gjelder tidlige tegn og risikofaktorer, kartlegging og handlingsplan og hvordan tilrettelegge for elever med denne utfordringen.
Denne studien ønsket å gå i dybden av kontaktlæreres erfaringer og opplevelser rundt skolevegring, og dermed ble det valgt å benytte kvalitativ forskning. Det ble intervjuet fem kontaktlærere som har erfaring med skolevegring fra 7-10.klasse på ulike skoler på Øst -og Vestlandet. Semistrukturerte intervjuer ga mulighet til å gjøre et dypdykk i kontaktlæreres erfaringer og refleksjoner.
Funnene viser at en kontaktlærers rolle er sentral når det kommer til elever som vegrer seg for skolen. Informantene følte også på et betydelig ansvar når det gjelder elever som hadde utviklet skolevegring. Oppsummert viser studien at kontaktlærers rolle innebærer å oppdage tidlige tegn og risikofaktorer, gjennomføre kartlegging, følge/utarbeide handlingsplan og tilrettelegging. Funnene både underbygger og viser ulike nyanser til teorien og tidligere forskning. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | Skolevegring | en_US |
dc.subject | Kontaktlærer | en_US |
dc.title | En kontaktlærers rolle i møte med skolevegring | en_US |
dc.title.alternative | A class teacher’s role in dealing with school refusal | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGUSP550 | en_US |