Show simple item record

dc.contributor.authorEide, Maria Asheim
dc.contributor.authorWee, Ragnhild
dc.date.accessioned2023-09-19T08:46:09Z
dc.date.available2023-09-19T08:46:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090325
dc.descriptionMGUSP550 Masteroppgave i spesialpedagogikk Grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag 2023en_US
dc.description.abstractI denne studien var hovedfokuset å finne ut av en kontaktlærers rolle i møte med skolevegring. Formålet var dermed å få innsikt i rollen som kontaktlærer rundt fenomenet, og forsøke å skape en bredere forståelse for feltet. I denne sammenheng valgte vi å se på hvordan kontaktlæreren opplever skolevegring, og hvordan man som kontaktlærer går frem når det gjelder tidlige tegn og risikofaktorer, kartlegging og handlingsplan og hvordan tilrettelegge for elever med denne utfordringen. Denne studien ønsket å gå i dybden av kontaktlæreres erfaringer og opplevelser rundt skolevegring, og dermed ble det valgt å benytte kvalitativ forskning. Det ble intervjuet fem kontaktlærere som har erfaring med skolevegring fra 7-10.klasse på ulike skoler på Øst -og Vestlandet. Semistrukturerte intervjuer ga mulighet til å gjøre et dypdykk i kontaktlæreres erfaringer og refleksjoner. Funnene viser at en kontaktlærers rolle er sentral når det kommer til elever som vegrer seg for skolen. Informantene følte også på et betydelig ansvar når det gjelder elever som hadde utviklet skolevegring. Oppsummert viser studien at kontaktlærers rolle innebærer å oppdage tidlige tegn og risikofaktorer, gjennomføre kartlegging, følge/utarbeide handlingsplan og tilrettelegging. Funnene både underbygger og viser ulike nyanser til teorien og tidligere forskning.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectSkolevegringen_US
dc.subjectKontaktlæreren_US
dc.titleEn kontaktlærers rolle i møte med skolevegringen_US
dc.title.alternativeA class teacher’s role in dealing with school refusalen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUSP550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal