Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJølsgard, Ingrid Holen
dc.contributor.authorØkland, Silje
dc.date.accessioned2023-09-19T08:41:19Z
dc.date.available2023-09-19T08:41:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090322
dc.descriptionMasteroppgave i spesialpedagogikk og matematikk MGUSP550 & MGBMA550 Grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn & 1.-7. trinn Fakultetet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI) 2023en_US
dc.description.abstractDette er en tverrfaglig masteroppgave i spesialpedagogikk og matematikk. Studien tar for seg hvilke faktorer lærere erfarer at skal til for at elever med spesifikke matematikkvansker skal oppleve mestring i matematikkfaget. Den ser på hvilke tiltak lærerne opplever fungerer for å fremme elevens mestring og motivasjon i faget. Formålet med studien er å gi lærere et innblikk i hvordan man kan tilrettelegge undervisningen for å skape mestring for elever med matematikkvansker. Studien har en positiv vinkling, og det har blitt vektlagt de tiltakene som lærerne har opplevd at fungerer, eller som de har gode erfaringer med. Det har blitt brukt kvalitativt design i oppgaven, med intervju som metode. Vi har intervjuet fem matematikklærere som underviser på forskjellige klassetrinn fra 1.-10. klasse, og som er geografisk spredt. Intervju ble valgt som metode fordi det ville gi oss et grundig innblikk i lærernes erfaringer. Kunnskapsgrunnlaget er dannet ut ifra relevant teori og tidligere forskning på matematikkvansker. I tillegg har vi inkludert teori og forskning om læring, motivasjon, spesialpedagogikk og matematikk som skolefag. Informantene i denne studien har flere år med erfaring med elever med matematikkvansker. Erfaringene til lærerne samsvarer godt med tidligere forskning gjort på feltet og ga grunnlag for interessant diskusjon. Funnene viser til hvordan motivasjon og mestringsforventning hos elevene er sentralt for å mestre matematikkfaget, og hvordan man som lærer kan tilrettelegge for dette i undervisningen. I tillegg har det blitt sett på viktigheten av grunnleggende matematiske ferdigheter. Funnene i denne studien kan ikke generaliseres, men den kan gi et innblikk i hvordan hverdagen til lærer som arbeider med elever med spesifikke matematikkvansker kan se ut. Studien vil være relevant for lærerstudenter, lærere og andre som møter på elever med matematikkvansker i sin arbeidshverdag.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMestringen_US
dc.subjectMatematikkvanskeren_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.titleMestring i matematikk for elever med spesifikke matematikkvanskeren_US
dc.title.alternativeMastery in mathematics for students with specific mathematics difficultiesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUSP550en_US
dc.description.localcodeMGBMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal