dc.contributor.author | Skare, Camilla Rikke | |
dc.date.accessioned | 2023-09-19T07:25:47Z | |
dc.date.available | 2023-09-19T07:25:47Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3090262 | |
dc.description | Master i grunnskolelærerutdanning 1.- 7. trinn, begynneropplærring i norsk og matematikk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien har vært å se på hvilken funksjon drama kan ha i undersøkende matematikkundervisning om temaet tid i begynneropplæring. Gjennom dramaforløpet «Tidemann som har mistet tiden» har elevene deltatt på en narrativ tidsreise.
Studien er basert på to undervisningsøkter på småtrinnet. Undervisningsøktene med drama i undersøkende matematikkundervisning er utviklet av meg som masterstudent. Datamaterialet består av video og lydopptak av to undervisningsøkter med dramaforløp i iscenesettelsesfasen og undersøkelsesfasen av undersøkende matematikkundervisning.
Bekjentskapet elevene fikk med den narrative figuren Tidemann har gitt dem muligheten til å utforske temaet tid på en virkelighetsnær måte i undersøkende matematikkundervisning. Resultatene fra denne studien viser at elevene har utviklet sin kunnskap om begrepet tid og oppdaget nye måter og regne i tid som måltall, gjennom å hjelpe Tidemann til å reise hjem til år 2053.
Det finnes ingen forskning på drama i undersøkende matematikkundervisning på feltet slik det ser ut i dag. Kanskje denne masterstudien kan være et lite bidrag på veien til å utvikle og fremme ulike måter å praktisere undersøkende matematikkundervisning på i begynneropplæringen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | begynneropplæring | en_US |
dc.subject | matematikkundervisning | en_US |
dc.subject | drama | en_US |
dc.title | Drama i undersøkende matematikkundervisning i begynneropplæringen | en_US |
dc.title.alternative | Creative drama in inquiry-based mathematics education in primary school | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGBBNM550 | en_US |