Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVestrheim, Åsne
dc.date.accessioned2023-09-18T13:02:01Z
dc.date.available2023-09-18T13:02:01Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090146
dc.descriptionMaster i matematikk i Grunnskolelærerutdanningen 1-7 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for språk, litteratur, matematikk og tolking 2023en_US
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg gjennomført en dokumentanalyse av læreverket Multi, med fokus på lengdemåling og representasjonsformer. Målet med oppgaven var å finne ut hvordan Multi legger til rette for konseptfokusert kunnskap i lengdemåling, ved bruk av ulike representasjonsformer. For å finne ut av dette har laget et rammeverk for lengdemåling, med utgangspunkt i Sarama et al. (2022), Hurrell (2015) og Clements og Stephan (2004). Dette rammeverket består av ni utviklingsnivåer for elevers forståelse i lengdemåling. For å kategorisere representasjonsformer har jeg brukt et rammeverk av Lesh (1981). Den første prosessen i arbeidet var å velge ut relevant materiale fra læreverket Multi. Etter en gjennomgang av alle de trykte lærebøkene bestod utvalget av oppgaver i Multi 1A, Multi 2B, Multi 3A, Multi 4B og Multi 6A, totalt 148 oppgaver. Lærerveiledningen til alle bøkene ble brukt som en sentral del i analysen. Analysen viser hvordan hvert eksempel ble kategorisert, ut ifra hvilke representasjonsformer oppgaven legger opp til, og hvilket utviklingsnivå elever kan være på for at oppgaven er på et passende nivå i lengdemåling. Resultatene av analysen viser at 74 prosent av oppgavene inneholdt en eller flere transformasjoner mellom ulike representasjonsformer. Dette kan være et godt grunnlag for utvikling av en konseptfokusert kunnskap i lengdemåling. En hindring for konseptfokusert kunnskap kan være at hele 64 prosent av de 148 oppgavene tar utgangspunkt i en ikonisk fremstilling. Utvalget inneholder flere oppgaver der elevene skal måle lengden av en tegning gjenstand i boken, fremfor en reell gjenstand. Dette kan føre til at elevene ikke føler en sammenheng mellom skolematematikken og hverdagen, som kan skape en mer prosedyrefokusert kunnskap. Resultatene viser også at representasjonsformene endres etter hvert som oppgavene er passende for elever på høyere utviklingsnivå. Representasjonsformene er mer abstrakte og formelle for oppgaver som passer for elever på niende utviklingsnivå.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectLengdemålingen_US
dc.subjectRepresentasjonsformeren_US
dc.subjectMatematikken_US
dc.titleLengdemåling og representasjonsformer - En dokumentanalyse av Multi med fokus på variert bruk av representasjonsformer innenfor lengdemåling.en_US
dc.title.alternativeLength measurement and mathematical representations - A document analysis of Multi with a focus on use of variable mathematical representations in length measurement.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBMA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal