Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNess, Angelica Helene
dc.contributor.authorNordgaard, Margrethe Eide
dc.date.accessioned2023-09-18T12:07:51Z
dc.date.available2023-09-18T12:07:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090104
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1. - 7. trinn, naturfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractNaturvitenskapen er ikke absolutt, men stadig i endring. Vi vet mer i dag enn for 100 år siden, og om 100 år kan det være nye fakta og kunnskaper som gjelder. Derfor er det viktig at elevene ikke bare skal lære om naturvitenskapelige fakta, men også lære hvordan naturvitenskapelig kunnskap blir til. For å lære om dette er utforskende arbeid og argumentasjon sentralt. Ved å bruke disse metodene vil elevene oppleve hvordan forskere jobber, og dermed få en mer virkelighetsforståelse av naturvitenskapen. Vi er med i et forskningsprosjekt som heter TRELIS, som står for Teachers’ Research Literacy for Science teaching. Hensikten med TRELIS er å utdanne naturfagslærere til å bruke forskningsresultater til å utvikle egen undervisning (TRELIS, 2023). De tar utgangspunkt i eksisterende naturfagdidaktisk forskning, og gjennom designbasert forskningsmetode bidrar TRELIS til videreutvikling av forskning samtidig som de leverer velprøvde og forskningsbaserte læringsressurser til norsk lærerutdanning og skole (TRELIS, 2023). Studien er en kvalitativ designbasert forskning. Den tar for seg tre 7.klasser som gjennomfører et black-box forsøk, der elevene skal argumentere hva som er i en plastelinaklump uten å åpne den. Vårt fokus i denne studien er hvordan elevene argumenterer seg i mellom. Dette har vi funnet ved å ta lydopptak av klassen, men vi har også samlet inn skriftlige rapporter. Resultatene våre fra analysen viser at elevene argumenterer sjeldent sammenhengende når de undersøker. De tolker observasjoner mye før de kommer med forslag til hva som kan være i plastelinaklumpen. Dermed er de fleste påstandene også begrunnet i tolkninger. Vi ser også tendenser til at tidlig i utforskingen er elevene ivrig på å finne ut hva som er i klumpen, og hopper fort til konklusjoner, før de faktisk har startet ordentlig å undersøke. Overraskende nok er det mange elever som utfordrer hverandres påstander, og mange gjør dette med å teste gyldighet eller ber om begrunnelse for påstander. Disse utfordringene blir ofte svart med enten grundige argument, eller med veldig generelle svar som “det føles ut som x derfor er det x”. De skriftlige argumentene gjenspeiler de muntlige, ved at de også er basert på tolkninger. Disse er naturligvis samlet, men kan også ha generelle svar, der begrunnelsen ikke er så tydelig som ønsket.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectnaturvitenskapen_US
dc.subjectTRELISen_US
dc.titleHva er det i klumpen? Barneskoleelevers argumentasjon i en halvåpen utforskingen_US
dc.title.alternativeWhat is in the lump? Primary school students argumentation in a half open inquiryen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBNA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal