Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLanghelle, Iselin Puntervold
dc.contributor.authorGrøneng, Marius Rolfsnes
dc.date.accessioned2023-09-18T11:07:13Z
dc.date.available2023-09-18T11:07:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3090043
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanning 1.- 7. trinn, naturfag. høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven har vært å undersøke lærere på grunnskolen sin oppfatning av Nature of Science og hvordan konseptet kommer til uttrykk i klasseromsundervisning. Dette har vi undersøkt ved å observere to undervisningstimer à tre lærere etterfulgt av en til en intervjuer. Ved å bruke henholdsvis rettet og konvensjonell innholdsanalyse til å analysere datamaterialet vårt, sitter vi igjen med noen hovedfunn. Funnene tyder til at lærerne ikke bruker NOS på en eksplisitt måte, og heller ikke har forkunnskaper om konseptet. Implisitt kommer NOS-trekkene vitenskapelig metode, kreativitetens påvirkning på vitenskap og at vitenskapen avhenger av bevis tydeligst frem i de tre informantene sine timer. Metodene lærerne bruker for å fremme disse trekkene, er ved bruk av praktiske forsøk, lærerstyrte spørsmål, samt avklaring av fagbegrep. Oppgaven diskuterer noen av grunnene til at lærerne ikke har hørt om NOS, med et ekstra fokus på lærernes utdanningsbakgrunn og læreplanen for naturfag etter 7.trinn.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectklasseromsundervisningen_US
dc.subjectNOSen_US
dc.titleNorske grunnskolelæreres oppfatning av Nature of Scienceen_US
dc.title.alternativeNorwegian Elementary School Teachers’ Conceptions About the Nature of Scienceen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBNA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal