dc.contributor.author | Elvestad, Hogne Gran | |
dc.date.accessioned | 2023-09-08T10:46:27Z | |
dc.date.available | 2023-09-08T10:46:27Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3088242 | |
dc.description | Master i grunnskolelærerutdanninge 5. -10. trinn, KRLE. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | Denne studien tar for seg muligheter, utfordringer og didaktiske implikasjoner ved bruk av VR-teknologi i KRLE-undervisning. VR-teknologi (virtuell virkelighet) er en metode for å skape en illusjon av å være et annet sted, og har potensial for bruk i ulike fag og læringsressurser, inkludert grunnskolen. Gjennom bruk av VR-briller vil hele synsfeltet dekkes, og målet er at dette skal resultere i en illusjon av å være et annet sted. Denne studien undersøker hvordan VR-teknologi kan brukes som en del av undervisningen i KRLE-faget, spesielt for å lære om islam, og hvordan det kan påvirke elevers evne til å ta andres perspektiv. Metoden som er benyttet i denne studien er praktisk aksjonsforskning. Studien viser hvordan et undervisningsopplegg med bruk av VR-briller i KRLE-faget kan gjennomføres, og hvordan elever i en 7. klasse opplever det. For å undersøke elevenes erfaringer med undervisning med bruk av VR-briller i undervisning om islam, brukte jeg et spørreskjema. Sammen med mine observasjoner og refleksjoner, elevenes svar og tidligere forskning og teori diskuterer jeg hvordan bruk av VR-briller kan bidra til elevers evne til å ta muslimers perspektiv, samt hvordan dette kan ha betydning for elevers motivasjon, engasjement og læring. Oppsummert gir denne studien innsikt i noen av de mulighetene som ligger i å bruke VR-teknologi i KRLE-undervisning, men peker også på noen av
utfordringene. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | KRLE-faget | en_US |
dc.subject | VR | en_US |
dc.subject | VR-teknologi | en_US |
dc.subject | KRLE-undervisning | en_US |
dc.title | VR i KRLE-undervisningen: Fordeler, utfordringer og didaktiske implikasjoner | en_US |
dc.title.alternative | VR in Religious Education: Advantages, Challenges, and Didactic Implications | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGUKR550 | en_US |