Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorElvestad, Hogne Gran
dc.date.accessioned2023-09-08T10:46:27Z
dc.date.available2023-09-08T10:46:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088242
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanninge 5. -10. trinn, KRLE. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne studien tar for seg muligheter, utfordringer og didaktiske implikasjoner ved bruk av VR-teknologi i KRLE-undervisning. VR-teknologi (virtuell virkelighet) er en metode for å skape en illusjon av å være et annet sted, og har potensial for bruk i ulike fag og læringsressurser, inkludert grunnskolen. Gjennom bruk av VR-briller vil hele synsfeltet dekkes, og målet er at dette skal resultere i en illusjon av å være et annet sted. Denne studien undersøker hvordan VR-teknologi kan brukes som en del av undervisningen i KRLE-faget, spesielt for å lære om islam, og hvordan det kan påvirke elevers evne til å ta andres perspektiv. Metoden som er benyttet i denne studien er praktisk aksjonsforskning. Studien viser hvordan et undervisningsopplegg med bruk av VR-briller i KRLE-faget kan gjennomføres, og hvordan elever i en 7. klasse opplever det. For å undersøke elevenes erfaringer med undervisning med bruk av VR-briller i undervisning om islam, brukte jeg et spørreskjema. Sammen med mine observasjoner og refleksjoner, elevenes svar og tidligere forskning og teori diskuterer jeg hvordan bruk av VR-briller kan bidra til elevers evne til å ta muslimers perspektiv, samt hvordan dette kan ha betydning for elevers motivasjon, engasjement og læring. Oppsummert gir denne studien innsikt i noen av de mulighetene som ligger i å bruke VR-teknologi i KRLE-undervisning, men peker også på noen av utfordringene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKRLE-fageten_US
dc.subjectVRen_US
dc.subjectVR-teknologien_US
dc.subjectKRLE-undervisningen_US
dc.titleVR i KRLE-undervisningen: Fordeler, utfordringer og didaktiske implikasjoneren_US
dc.title.alternativeVR in Religious Education: Advantages, Challenges, and Didactic Implicationsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUKR550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal