Show simple item record

dc.contributor.authorElvestad, Hogne Gran
dc.date.accessioned2023-09-08T10:46:27Z
dc.date.available2023-09-08T10:46:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088242
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanninge 5. -10. trinn, KRLE. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne studien tar for seg muligheter, utfordringer og didaktiske implikasjoner ved bruk av VR-teknologi i KRLE-undervisning. VR-teknologi (virtuell virkelighet) er en metode for å skape en illusjon av å være et annet sted, og har potensial for bruk i ulike fag og læringsressurser, inkludert grunnskolen. Gjennom bruk av VR-briller vil hele synsfeltet dekkes, og målet er at dette skal resultere i en illusjon av å være et annet sted. Denne studien undersøker hvordan VR-teknologi kan brukes som en del av undervisningen i KRLE-faget, spesielt for å lære om islam, og hvordan det kan påvirke elevers evne til å ta andres perspektiv. Metoden som er benyttet i denne studien er praktisk aksjonsforskning. Studien viser hvordan et undervisningsopplegg med bruk av VR-briller i KRLE-faget kan gjennomføres, og hvordan elever i en 7. klasse opplever det. For å undersøke elevenes erfaringer med undervisning med bruk av VR-briller i undervisning om islam, brukte jeg et spørreskjema. Sammen med mine observasjoner og refleksjoner, elevenes svar og tidligere forskning og teori diskuterer jeg hvordan bruk av VR-briller kan bidra til elevers evne til å ta muslimers perspektiv, samt hvordan dette kan ha betydning for elevers motivasjon, engasjement og læring. Oppsummert gir denne studien innsikt i noen av de mulighetene som ligger i å bruke VR-teknologi i KRLE-undervisning, men peker også på noen av utfordringene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKRLE-fageten_US
dc.subjectVRen_US
dc.subjectVR-teknologien_US
dc.subjectKRLE-undervisningen_US
dc.titleVR i KRLE-undervisningen: Fordeler, utfordringer og didaktiske implikasjoneren_US
dc.title.alternativeVR in Religious Education: Advantages, Challenges, and Didactic Implicationsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUKR550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal