Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFjellestad, Signe
dc.date.accessioned2023-09-08T10:35:04Z
dc.date.available2023-09-08T10:35:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088234
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er menneskeverd, kroppspress og sosiale medier, og hvordan fire KRLE-lærere på ungdomstrinnet tenker og reflekterer rundt disse temaene. Denne studien er utelukkende basert på lærerens egne erfaringer, tanker og refleksjoner, og tar ikke hensyn til om dette samsvarer med elevenes forståelse av tematikken. Det finnes mange tidligere studier og forskning, som tar for seg kroppspress og sosiale medier. Når det kommer til forskning på menneskeverd i skolen, er det lite å finne. Det samme gjelder behandling av menneskeverd, kroppspress og sosiale medier i KRLE-faget på skolen. I skolen har jeg erfart at KRLE-faget tar for seg mye av det som man kan anse som tradisjonell KRLE-undervisning. Med dette mener jeg primært undervisning om religioner og livssyn. Med læreplanen i 2020, kom det frem at man skulle ha et større fokus på etikk og refleksjon i KRLE. I tillegg har det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring kommet for å sørge for at elever utvikler en kompetanse som bidrar til å fremme både god fysisk og psykisk helse. Som et resultat av dette anser jeg KRLE som et fag der diskusjoner rundt menneskeverd, kroppspress og sosiale medier hører hjemme. I denne masteroppgaven har jeg benyttet kvalitativ forskningsmetode gjennom bruk av semistrukturerte intervjuer. Jeg har også benyttet meg av tidligere forskning i forkant, og underveis i skriveprosessen. Masteroppgaven til Eskeland (2021) og en rapport om barn og medier, som er utført av Medietilsynet i 2020 (Velsand, 2020) er tidligere forskning som har vært ekstra viktig for meg i arbeidet. Med bakgrunn i tidligere forskning og den nye læreplanen, har jeg blitt nysgjerrig på hva KRLE-lærere på ungdomstrinnet tenker om tema som menneskeverd, kroppspress og sosiale medier. Noe som har resultert i masteroppgavens problemstilling: «Hvordan reflekterer KRLE-lærere på ungdomstrinnet om tema som menneskeverd og kroppspress, med tanke på sosiale mediers påvirkningskraft?» Studien forteller oss at menneskeverd er et tema som blir behandlet av de fleste lærerne i KRLE, men at det sjeldent handler om elevens verdi. Lærerne fortalte at elevene hadde begrenset evne til å reflektere rundt sin egen verdi som menneske. Når det kommer til kroppspress, indikerer resultatene at KRLE-lærerne hadde observert kroppspress blant elevene sine, og at sosiale medier spiller en rolle i å påvirke dette presset til en viss grad. Eksempler på kroppspress i denne studien inkluderer elever som kommenterer hverandres kropper, noen elever som ikke spiser lunsj, og større gutter som tar seg ekstra friheter knyttet til kroppen sin. Studien sier også at garderobesituasjoner og svømming kan være utfordrende for mange elever. I studien var det varierende hvor utfordrende lærerne syntes det var å prate med elevene om tematikkene. Lærerne i studien var enige om at KRLE var et begrenset fag, og for å kunne inkludere alle viktige temaer som krever refleksjon, i tillegg til den tradisjonelle undervisningen, er det nødvendig med tverrfaglig undervisningen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKRLEen_US
dc.subjectKRLE-lærereen_US
dc.subjectungdomsskoleen_US
dc.subjectmenneskeverden_US
dc.subjectkroppspressen_US
dc.subjectSoMeen_US
dc.titleRefleksjoner om menneskeverd, kroppspress og sosiale medier fra KRLE-lærere på ungdomstrinneten_US
dc.title.alternativeReflections on human dignity, body pressure and social media by RE-teachers in lower secondary educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUKR550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal