Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLund, Sandra Pauline Karlsen
dc.date.accessioned2023-09-08T10:27:05Z
dc.date.available2023-09-08T10:27:05Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088232
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 5.- 10. trinn, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractI dette masterprosjektet har jeg undersøkt hvordan bruk av drama som undervisningsmetode kan bidra til elevenes etiske refleksjon og etikklæring i faget KRLE. Masteroppgaven analyserer også hvordan dette kan være med på å fremme det tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring» i KRLE faget. For å svare på dette har jeg benyttet meg av forskningsmetodene: aksjonsforskning med kvalitativt design, egne observasjoner, evalueringsskjema fra elevene og fokusgruppeintervju med et utvalg av elever. Gjennom en grundig analyse av relevant teori og tidligere forskning har funnene blitt drøftet. Mjanger og Trætteberg (2022) er blant dramapedagogene som har påpekt det uutnyttede potensialet i drama som undervisningsmetode. I dette masterprosjektet viser funnene at elevene hadde positiv respons på denne undervisningsformen og opplevde behovet for mer elevaktiv læring, som drama tilrettelegger for (Sæbø, 2016). Imidlertid avdekket analysen også at denne læringsmetoden ikke passer for alle elever, og dette aspektet blir også nøye diskutert i masteroppgaven. Hovedfunnene i min forskning indikerer at bruk av drama som undervisningsmetode i KRLE-faget kan ha både positive og negative effekter. Et viktig funn er at drama kan bidra til økt forståelse av etikk og etiske dilemmaer blant elevene. Gjennom dramaoppgaver kunne elevene utforske situasjoner og reflektere over hva som var etisk forsvarlig. Dette økte elevenes evne til kritisk og etisk refleksjon. Et annet viktig funn var at drama kan bidra til læring av tverrfaglige temaer, spesielt innen folkehelse og livsmestring. Gjennom drama kunne elevene få en dypere forståelse av hvordan disse temaene påvirker deres eget liv og hvordan de kan håndtere dem på en etisk og forsvarlig måte. Elevene uttrykte selv at de følte seg bedre rustet til å håndtere vanskelige situasjoner og dilemmaer etter å ha deltatt i et dramaforløp om disse temaene. De hadde lært å tenke gjennom sine valg og utføre etisk refleksjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKRLEen_US
dc.subjectKRLE-fageten_US
dc.subjectdramaen_US
dc.subjectundervisningsmetodeen_US
dc.titleEn kvalitativ studie om- og eventuelt hvordan dramaforløp kan bidra til etisk refleksjon i KRLE-fageten_US
dc.title.alternativeA qualitative study on - and possibly how drama processes can contribute to ethical reflection in the subject of REen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUKR550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal