dc.contributor.author | Vinnes, Vegard | |
dc.date.accessioned | 2023-09-06T12:16:01Z | |
dc.date.available | 2023-09-06T12:16:01Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3087753 | |
dc.description | Master i grunnskolelærerutdanningen 1. -7. trinn, samfunnsfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | I denne oppgaven vil jeg analysere hvordan vikingene og anglosakserne blir presentert i spil-let Assassin’s Creed: Valhalla. I den sammenheng vil jeg undersøke relevant teori rundt hvor-dan historie har blitt brukt i andre spill, mens jeg samtidig også ser på de forskjellige be-grensningene man vil møte på som spillskaper når det kommer til historieorienterte spill. Grunnen til at jeg valgte nettopp dette spillet, er at spillserien Assassin’s Creed er kjent for nettopp det å prøve å holde spillene sine så historisk korrekt som mulig, samtidig som de tar seg noen friheter. Disse frihetene kommer til syne ved at de bruker en fiktiv religion, kalt Isu, som gjør at man lettere kan gi forskjellige karakterer evner eller roller de ikke nødvendigvis har hatt i den virkelige verden. For å analysere hvordan vikingene og anglosakserne blir pre-sentert, skal jeg behandle spillet som en tekst, og med det ta i bruk en representasjonsana-lyse. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | samfunnsfag | en_US |
dc.subject | vikinger | en_US |
dc.subject | Valhall | en_US |
dc.subject | Anglosaksere | en_US |
dc.subject | TV-spill | en_US |
dc.title | Vikinger og Valhall: En representasjon av Vikinger og Anglosaksere i Assassin’s Creed: Valhalla | en_US |
dc.title.alternative | Vikings and Valhalla: A representation of Vikings and Anglo-Saxons in Assassin’s Creed: Valhalla | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGBSA550 | en_US |