Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStrømme, Amalie Dorthea Gjertrude
dc.date.accessioned2023-09-06T11:57:58Z
dc.date.available2023-09-06T11:57:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087743
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 1. -7. trinn, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractBakgrunnen for oppgaven er samisk innhold har vist seg a bli nedprioritert i skolen, samtidig som det har blitt en økt fokusering på samisk innhold i den nye læreplanen. Denne oppgaven tar for seg samiske temaer i undervisning, med vekt på mellomtrinnet og med utgangspunkt i samfunnsfaget. For å undersøke dette sa har det blitt stilt følgende problemstilling: ≪Hvordan forstår og underviser et utvalg lærere om samiske temaer på mellomtrinnet?≫. Metodevalg for å få svar på dette har vært kvalitative semistrukturerte intervju av fire lærere på Vestlandet, med erfaring fra mellomtrinnet og med samfunnsfag som undervisningsfag. Dette har blitt sett i kontekst av teoretiske perspektiv, da spesielt med tidligere forskning og Goodlads (1979) læreplanteori. Tidligere forskning har pekt på manglende kunnskap, både hos lærere og lærerutdanninger. Funnene viste at lærerne hadde varierende kunnskap på temaet, og at de respektive skolene ikke la opp til kunnskapsøking på dette. De praktiserte dog samiske temaer i undervisning i mer eller mindre grad, men at ikke alle tilfellene ble ansett som hensiktsmessige. Mye av implementeringen ble gjort i forbindelse med samenes nasjonaldag som en “happening”, noe som samsvarte med tidligere forskning. Ellers ble praktisering av samiske temaene i flere tilfeller bare en ≪berøring≫ av overflaten, og ikke dybdelæring – slik den nye læreplanen sier det i stor grad skal være. Det ble også påpekt at de samiske temaene hadde en annerledes og noe større relevans i samiske omrader sammenlignet med Vestlandeten_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectsamfunnsfagen_US
dc.subjectlærerplanen_US
dc.subjectsamisken_US
dc.titleSamiske temaer i skolen – en “happening”?: «Det er ikke februar enda»en_US
dc.title.alternativeSami topics in school – a happening?: «It`s not February yet»en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBSA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal