Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRekkedal, Johannes
dc.date.accessioned2023-09-06T11:45:18Z
dc.date.available2023-09-06T11:45:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087738
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 1.- 7. trinn, samfunnsfag. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractI dette masterprosjektet har jeg analysert ulike fortellinger fra tre tidsvitner som har tilknytninger til krigen i Afghanistan. Hensikten med prosjektet er å gi en stemme til de uhørte i samfunnet, og å drøfte hvordan slike fortellinger kan bidra til samfunnsfagundervisningen i den norske grunnskolen. I første delen av prosjektet blir det referert kort til historisk kontekst rundt krigen i Afghanistan, Norges involvering i krigen og medias formidling av krigen. I tillegg løftes relevante kompetansemål og kjerneelement frem som senere blir drøftet i drøftingsdelen. Studien benytter historiedidaktiske-, narrative- og teorier om kontroversielle spørsmål, som blir drøftet i forhold til tidsvitnenes fortellinger. Tidsvitnenes fortellinger har blitt analysert med bruk av narrativ analyse som metode, for å få frem de meningene, perspektivene og synspunktene til tidsvitnene. De narrative funnene bygger på semistrukturerte intervjuer, og har som mål å kunne gi støtte til samfunnsfagundervisningen om konflikt, menneskerettigheter, identiteter og kultur. Det er tre tidsvitner som har blitt intervjuet, hvor to er av afghansk bakgrunn og den tredje er en tidligere norsk soldat. Tidsvitnene har ulike aldre og bringer stor kontrast til hverandres meninger og perspektiver. De forteller blant annet om kulturforskjeller, perspektiver på norsk deltagelse i krigen og refleksjon over deres egne liv. Gjennom de teoretiske perspektivene og den narrative analysen diskuterer jeg hvordan undervisning om krigen i Afghanistan kan bidra til å oppnå flere ulike læreplanmål og kjerneelement for samfunnsfaget. Teoretisk sett kan de narrative funnene bidra til historisk, kulturell, individuell bevisstgjøring både på mellomtrinnet og ungdomsskolen. I forhold til dette temaet er det imidlertid behov for videre forskning og utprøving av undervisning om krigen i Afghanistan i praksis. Tidsvitnenes fortellinger tar opp temaer som er både kontroversielle og vanskelige, men desto viktigere å lære om, for å bevisstgjøre elevene om en 20 år lang krig som Norge har bidratt til og har et ansvar for.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectsamfunnsfagen_US
dc.subjectsamfunnsfagundervisningen_US
dc.subjecttidsvitneren_US
dc.subjectAfghanistanen_US
dc.subjectkrigen_US
dc.title«Tidsvitner fra den lengste krigen»: En studie om hvordan tidsvitner fra krigen i Afghanistan kan bidra til samfunnsfagundervisningen i den norske grunnskolen, og om viktigheten av å ikke glemme fortellingene til de som opplevde krigen i Afghanistanen_US
dc.title.alternative«Time witnesses from the longest war»: A study on how time witnesses from the war in Afghanistan can contribute to social studies and history teaching in primary and secondary school in Norway, and the importance of not forgetting the stories from the people that experienced the war in Afghanistanen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBSA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal