Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNyhammer, Kine
dc.date.accessioned2023-08-25T07:30:43Z
dc.date.available2023-08-25T07:30:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3085726
dc.descriptionMaster i grunnskolelærerutdanningen 5. - 10. trinn, kunst og håndverk. Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler hvordan lærere som underviser i fagene Kunst og håndverk, Naturfag og Samfunnsfag sammen planlegger, gjennomfører og evaluerer et tverrfaglig prosjekt sammen med elever i på barneskolen, 5. til 7 trinn. Selv om det er gjort en del studier på lærersamarbeid og tverrfaglig lærersamarbeid internasjonalt og noe nasjonalt, finnes det få studier som setter søkelys på tverrfaglig lærersamarbeid med fokus på de valgte fagene, sett i lys av læreplanverket LK20 som ble iverksatt høsten 2020. Masteroppgaven bidrar dermed med en læreplanteoretisk og utdanningsnær tilgang til tverrfaglig lærersamarbeid med fokus på Kunst og håndverk, Naturfag og Samfunnsfag. Med denne bakgrunnen undersøker masteroppgaven hvordan lærerne i samarbeidet tolket LK20, tverrfaglighet og samarbeid, planlagte, gjennomførte og evaluerte et tverrfaglig prosjekt, samt reflekterte over lærersamarbeidet sine muligheter og utfordringer. Masteroppgavens problemstilling er følgende: Hvilke føringer for tverrfaglighet finner man i LK20, og hvordan opplever lærere i fagene Kunst og håndverk, Naturfag og Samfunnsfag samarbeid i et tverrfaglig prosjekt? Problemstillingen blir belyst gjennom undersøkelser gjort i forbindelse med denne masteroppgaven. Jeg plasserer meg innen kritisk realisme da det er de bakenforliggende årsaksforklaringene ved fenomenet tverrfaglig lærersamarbeid jeg undersøker (Næss, 2013). Studien er en kvalitativ aksjonsforskning ved en norsk barneskole i Vestland, som bygger på et tverrfaglig lærersamarbeid mellom meg og mine lærerkollegaer. Som datainnsamlingsmetoder er det benyttet intervju med lærerne og refleksjonslogg fra alle involverte. Aksjonsforskningen ble gjennomført gjennom tre faser, der aksjon 1: omhandlet planlegging av det tverrfaglig prosjekt, aksjon 2: gjennomføring av tverrfaglig prosjekt med elevene, og aksjon 3: evaluering av tverrfaglig prosjekt og lærersamarbeidet. Teoretiske rammeverk til dette arbeide inkluderer litteratur innen lærersamarbeid og tverrfaglig samarbeid. Arbeidet hviler på Wenger (2004) sin teori om praksisfelleskap,lærersamarbeid og profesjonsfelleskap ved Kvam (2018) og Robutti et al. (2016), og tverrfaglig samarbeid med fokus på Kunst og håndverk ved Röj-Lindberg et al. (2022),Dagsland (2021), Karlsen et al. (2019), Nielsen (2019), Østern et al. (2019), Blagoeva (2018),Medina-Jerez et al. (2012), Engelsen (2005), og Drake and Burns (2004). Jeg ser også nærmere på læreplanverket LK20 og hvilke føringer for tverrfaglighet som er tilstede, her hviler jeg meg på Goodlad (1979) sin Konseptuelle læreplanteori belyst via Skjelbred (2021) og Nielsen (2019). For å få en forståelse av føringer for tverrfaglig lærersamarbeid i LK20 ser jeg til Koritzinsky (2021) og Bolstad (2020). Mitt teoretiske rammeverk er delt inn i to deler, del 1: Lærersamarbeid, del 2: Tverrfaglige føringer i læreplanverket LK20. Resultatene viser at lærerne oppfatter en utydelighet i læreplanverket LK20, og de ser ikke klare koblinger mellom LK20 sin overordnede del og fagplanen i hvert enkelt fag. Gjennom operasjonaliseringen av det tverrfaglige lærersamarbeidet kommer det fram at eierskap og ansvarlighet er to områder som er grunnleggende for at et godt lærersamarbeid skal fungere i praksis, noe som støttes av Wenger (2004) sin teori om praksisfelleskap. Læring og utvikling gjennom praksisfelleskap er ifølge Wenger til stede gjennom tre dimensjoner: felles virksomhet, gjensidig engasjement og felles repertoarer (Wenger, 2004, s. 90). Det er helheten og samspillet mellom som er utslagsgivende, og denne helheten ses igjen i resultatene av undersøkelsen. Tverrfaglig lærersamarbeid oppleves som en styrke der lærerne i samarbeidet har ulik kompetanse. Dette skaper nye innfallsvinkler og utfordrer dem faglig. Tid til planlegging av tverrfaglighet ytres som et ønske og er hovedgrunnen til at lærerne opplever tverrfaglighet som utfordrende. Samlet sett tyder resultatene på at tverrfaglig lærersamarbeid, slik lærerne tolker og operasjonaliserer aktiviteten gjennom LK20 har både muligheter og utfordringer, og at det kreves tid og øvelse for at dette skal bli en varig aktivitet ved skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkunstfagen_US
dc.subjecthåndverken_US
dc.subjectnaturfagen_US
dc.subjectsamfunnsfagen_US
dc.subjecttverrfagligen_US
dc.titleTverrfaglig lærersamarbeid: Læreres opplevelse og erfaring av et tverrfaglig samarbeid mellom Kunst og håndverk, Naturfag og Samfunnsfagen_US
dc.title.alternativeInterdisciplinary teacher collaboration: Teachers' experience of interdisciplinary collaboration between Arts and Crafts, Natural Sciences and Social Sciencesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUKH550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal