Show simple item record

dc.contributor.authorIgelsrud, May Lise
dc.date.accessioned2023-08-11T08:20:36Z
dc.date.available2023-08-11T08:20:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3083494
dc.descriptionMaster i kreative fag og læreprosesser, kunst og håndverk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractdenne masteroppgaven undersøker jeg fem enkeltpersoner som jeg anser som kreative og som jobber innen kreative yrker innen kunst, design og håndverk. Jeg er interessert i deres perspektiver på kreativitet sett i et dannelsesperspektiv. Kreativitet og danning er begreper som en del av det norske skolesystemet i kompetansemål og den overordnede delen av læreplanen, som jeg som lærer må forholde meg til. Likevel virker det som om det mangler forståelse for begrepet kreativitet i en utdanningskontekst, noe jeg ønsker å utforske i denne oppgaven. Derfor undersøker jeg forholdet mellom kreativitet og danning ved å utforske informantenes meninger og erfaringer rundt sin egen kreativitet og kreative prosesser. Jeg gjennomfører en fenomenologisk studie gjennom kvalitative intervjuer med hver deltaker, i håp om å finne funn relatert til mitt forskningsspørsmål: Hva erfarer en gruppe kreative enkeltpersoner som jobber med kunst, design eller håndverk, om sin kreativitet og kreative prosesser sett fra et utdannelsesperspektiv? Det er to grunner til at jeg tar denne tilnærmingen til forskningsspørsmålet. For det første baserer det seg på min personlige erfaring med å være kreativ og min nysgjerrighet om hva som gjør at noen satser og stoler på sine egne kreative ferdigheter inn mot en kreativ yrkeskarriere. For det andre oppfatter jeg det slik at det er en mangel på definisjoner som kan veilede vurderingen og tilretteleggingen av kreative prosesser og strategier for lærere. Det er avgjørende for oss å ha en klar forståelse av hva kreativitet innebærer når vi ønsker å legge til rette for det i undervisningen. Gjennom min egen livsverden gir denne oppgaven meg muligheten til å utforske de kreative aspektene som enkeltpersoner som jobber innen kreativitet verdsetter, og dermed bidra til diskursen om kreativitet. Viktigheten av å engasjere seg i kreative prosesser blir et betydningsfullt funn. Ved å tillate seg selv å leke, fantasere, utforske og skape erfaringer på egne premisser, utvikler enkeltpersoner sin kreative kompetanse fra et utdannelsesperspektiv. Å forstå verdien av kreative prosesser og deres rolle i personlig og kollektiv berikelse fremmer glede, utforskning og selvforståelse.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title«De kreatives» kreative erfaringer - en fenomenologisk studie av danningsgrunnlaget for kreativitet og kreative prosesseren_US
dc.title.alternativeThe Creatives` creative experiences - a phenomenological exploration of the foundations of creativity and creative processesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMACREL-OPGen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal