Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTveit-Gaard, Ole Martin
dc.date.accessioned2023-08-11T08:11:37Z
dc.date.available2023-08-11T08:11:37Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3083491
dc.descriptionMaster i kreative fag og læreprosesser, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractMitt masterprosjekt er forankret både i personlige erfaringer og skolekonteksten. Når det gjaldt personlig interesse, ønsket jeg svar på hva bildets funksjon kunne være i en musikalsk komposisjonsprosess og hvilke egenskaper i et bilde som kan bidra til idégenerering og fokus i arbeid med komposisjon. Ettersom at jeg også arbeider som musikklærer i grunnskolen var jeg også interessert i å finne ut hvordan bilder kan bli brukt metodisk i komposisjonsundervisningen i skolen. Kjerneelementet lage musikk fra fagets læreplan (Kunnskapsdepartementet, 2019) bidro også til å aktualisere mitt forskningsarbeid. Mitt masterprosjekt ble gjennomført som en autoetnografisk studie, hvor jeg forsket på egen praksis med skapende arbeid. Her ble det utarbeidet en EP og alle låtene ble produsert ved å bruke ulike bilder som inspirasjon. Gjennom komposisjonsprosessen ble det skrevet feltnotat, og både bilder og komposisjoner ble analysert. Ut ifra det autoetnografiske perspektivet ble prosjektet plassert innenfor skolekulturen. Her ønsket jeg også å se nærmere på hvordan arbeid med egne komposisjonsprosesser kan gjøres relevant for musikkundervisning i skolen. Jeg valgte å beskrive min komposisjonsprosess for å illustrere hvordan jeg brukte bildene i arbeidet med kunstproduktet. Det var sentrale funn i min forskning, spesielt knyttet til farger. Fargene kunne utløse bestemte følelser og knyttes opp mot bestemte toner og harmonier. Jeg fant også ut at assosiasjoner kunne hjelpe meg med å ta kreative valg. Følelser spilte også en viktig rolle i både fokus og idégenerering. Den siste kategorien av funn omhandlet transformasjon, og det var her mange parametere som kunne transformeres på tvers av kunstartene. Disse parameterne inkluderte rytme, kontur, farge, harmoni, form, balanse og tekstur. Et eksempel på dette var når mønstre i bildet ble omskapt til musikalske mønstre. For å løfte min forskning opp på et mer overordnet nivå i tilknytning til skolekonteksten ble tre sentrale tema drøftet. Dette gjaldt dobbeltrollen som kunstner og lærer, for å kunne reflektere hvordan egne komposisjonsprosesser gjøres relevant for musikkundervisningen. Jeg så også nærmere på læreplanen i musikk og hvordan den kan kobles opp mot komposisjon. Her fant jeg ut at tverrfaglige tema og tematikk kunne bli benyttet på tvers av fagene. Det siste tema som ble drøftet omhandlet komposisjon og metodikk, hvor jeg reflekterer rundt Paynter sitt musikkpedagogiske konsept og viktigheten av å legge vekt på inspirasjonskilder i komposisjonsundervisningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFra Bilde til Lyd: En Autoetnografisk Studie i Komposisjonsprosesser med Bildemateriale som Inspirasjonskildeen_US
dc.title.alternativeFrom Image to Sound: An Autoetnographic Study on Composition Processes Using Visual Material as a Source of Inspirationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMACREL-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal