dc.description.abstract | Studien tar for seg en kreativ prosess i valgfaget Produksjon for scene (PfS) på en ungdomsskole. I løpet av et skoleår jobbet elever og lærere sammen om å utvikle, produsere og vise frem musikalen «The Show». Målet med studien har vært å se om arbeidet i faget kan være med på å realisere målene om skaperglede, engasjement og utforskertrang, slik det er uttrykt i den overordnede delen av læreplanen (LK20).
Både praksisledet og refleksiv metode har blitt benyttet for å undersøke elevens opplevelser i faget og pedagogenes didaktiske og faglige tilrettelegging. I innsamlingen av data har det i hovedsak blitt brukt kvalitative forskningsverktøy, som intervju, observasjon, loggbøker og feltnotater. Studien er plassert i en hermeneutisk, sosiokulturell ramme.
Funnene i studien kan tyde på at PfS-faget på flere måter realiserer målene om skaperglede, engasjement og utforskertrang. I prosessen med å skape musikalen har elevene vært deltagende i store deler av både idéutviklings- og produksjonsfasen. Elevmedvirkning ser ut til å skape både utforskertrang og skaperglede. Elevene uttrykker at medvirkningen både gir eierskapsfølelse og stolthet for den endelige resultatet, forestillingen. Å samarbeide i grupper ser ut til å skape gode forhold for både kreativitet, samhold og engasjement. Det kan også se ut som at læreren har stor betydning, både som rollemodell, men også som tilrettelegger, motivator og støtte, når elevene jobber i kreative prosesser. Studien kan også tyde på at det sosiale samspillet i valgfagsgruppen ser ut til å påvirke både evnen og lysten til å være kreativ, til å «gå ut av boksen» og å tørre å leke. | en_US |