Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSteen, Synne Michalsen
dc.contributor.authorFløgstad, Eline Haugen
dc.date.accessioned2023-08-04T08:49:14Z
dc.date.available2023-08-04T08:49:14Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082604
dc.descriptionMGUSP550 Spesialpedagogikk 2, emne 2 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idretten_US
dc.description.abstractStudiens mål var å undersøke hvordan lærere kan legge til rette og skape et inkluderende læringsmiljø for elever med ADHD. Problemstillingen for studien vår er: «Hvordan kan lærere tilrettelegge for et inkluderende læringsmiljø for elever med ADHD?». Ut fra problemstillingen formulerte vi to forskningsspørsmål: «Hvordan reflekterer lærerne rundt et inkluderende læringsmiljø for elever med ADHD» og «Hvordan bruker lærere klasseledelse for å tilrettelegge for elever med ADHD?». Vi valgte en kvalitativ forskningsmetode som resulterte i fire semistrukturerte intervju av lærere som har erfaring på området. Funnene i studien viser at det er mange utfordringer knyttet til tilretteleggingen av elevene med ADHD i skolen. Likevel kommer lærerne med mange mulige tiltak og refleksjoner. Det samme gjør tidligere forskning og relevant teori. Ulike tiltak som viser seg å være positive i arbeidet med å tilrettelegge for elever med ADHD kan være gjennom to oppgavesett, tydelige beskjeder, dagsplan på tavlen og plassering fremst eller bakerst i klasserommet. Motivasjonsfaktorer i undervisningen viser seg også å være effektiv for å opprettholde konsentrasjonen til en elev med ADHD slik at de klarer å fullføre en påbegynt oppgave. Andre funn i studien knyttet til tilrettelegging av et inkluderende læringsmiljø viser at dette kan gjøres ved å fokusere på åpenhet, mangfold, relasjoner og inkludering i klasserommet. Dette er ekstra viktig for elever med ADHD for noen av utfordringene de ofte har handler om å bli en del av klassemiljøet. Symptomene som omhandler impulsivitet, hyperaktivitet og oppmerksomhet/konsentrasjon er utfordringer hos elever med ADHD som ofte står i strid med fokusområdene til et inkluderende læringsmiljø. Det blir derfor avgjørende at læreren klarer å tilrettelegge for at alle i klassen skal oppleve og føle seg som en del av et inkluderende læringsmiljø. Vi intervjuet fire kontaktlærere der de fikk dele sine erfaringer og resonnement rundt begreper som inkluderende læringsmiljø, tilrettelegging og klasseledelse. Intervjuene ble transkribert og kodet for å kunne se lærernes erfaringer i tråd med hverandre og kategorisere datamaterialetetter innhold. Funne i studien er presentert, analysert og drøftet på bakgrunn av tidligere forskning og relevant teori.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLæreres erfaringer med å tilrettelegge og skape inkluderende læringsmiljø for elever med ADHD i skolenen_US
dc.title.alternativeTeachers’ experiences with adapting and creating inclusive learning environments for student with ADHD in schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal