Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStølsvik, Thomas
dc.contributor.authorAustrheim, Martin
dc.date.accessioned2023-08-04T08:42:24Z
dc.date.available2023-08-04T08:42:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082600
dc.descriptionMasteroppgave i spesialpedagogikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfagen_US
dc.description.abstractTemaet i denne masteroppgaven er læreres håndtering av forstyrrende atferd med fokus på relasjonsbygging. Forstyrrende atferd blir betraktet som et stort problem for læreres undervisning. Vi har derfor undersøkt hvilke erfaringer lærere har med forstyrrende atferd i undervisningen, og hvordan lærere arbeider med målrettet relasjonsbygging som et forebyggende håndteringstiltak. Vi har benyttet kvalitativt intervju som metode, og intervjuet fem lærere fra tre forskjellige skoler for å belyse følgende problemstilling: Hvordan håndterer lærere forstyrrende atferd i undervisningen ved hjelp av målrettet relasjonsbygging? Basert på empirien fra intervjuene, er lærere avhengige av gode relasjoner med elevene for å håndtere forstyrrende atferd. Først og fremst må lærere finne årsakene til hvorfor elevene opptrer forstyrrende. Empirien viser at dette er lettere for en lærer med positive relasjoner, sammenlignet med en lærer som har mangelfulle relasjoner til elevene sine. I hovedsak blir det brukt to arenaer til å jobbe målrettet med relasjonsbygging, det vil si at lærerne samhandler med elevene i aktiviteter både i og utenfor klasserommet. I relasjonsbyggingen er det viktig at lærerne er bevisst på verdien av positive interaksjoner med elevene om deres liv og interesser. Denne studien viser at forstyrrende atferd blir håndtert med tydelige rammer og rutiner i undervisningen, samt en skolehverdag preget av forutsigbarhet. Lærerne er opptatt av å håndtere forstyrrende atferd med minst mulig inngripen foran klassen. De håndterer også forstyrrende atferd med å legge til rette for mestringsfølelse hos elevene. Samtidig er lærerne bevisste på at varierte former av aktiviteter i undervisningen er nødvendige tiltak i håndteringen av forstyrrende atferd. Empirien viser også at lærerne kjenner elevene bedre når de har gode relasjoner, noe som gjør at de lettere vet hvilke tilpasninger og behov elevene trenger. På den måten føler lærerne at de utnytter de positive relasjonene til å håndtere forstyrrende atferd.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLæreres håndtering av forstyrrende atferd i undervisning - med fokus på relasjonsbyggingen_US
dc.title.alternativeTeachers handling of disruptive behaviour in teaching - with a focus on relationship buildingen_US
dc.typeMusical scoreen_US
dc.description.localcodeMGUSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal