Musikk og politikk i samspill: Musikkens og musikkartisters rolle i amerikansk politikk og samfunnsdebatt.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3082169Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har jeg valgt å se nærmere på musikkens og musikkartisters rolle i amerikansk politikk og samfunnsdebatt, og svare på problemstillinger rundt hvordan artistenes politiske engasjement arter seg, og på hvilken måte det politiske engasjementet kommer til uttrykk i et utvalg av tekstene deres. Jeg har valgt å analysere fire artister jeg mener er relevant, og som dekker et relativt bredt spekter innenfor populærmusikken. Disse er Kanye West, XXXtentacion (X), Billie Eilish og Bruce Springsteen. Gjennom oppgaven blir man godt kjent med disse fire, hva som opptar dem og hvordan de engasjerer seg politisk i samfunnsdebatten. For å komme frem til dette har jeg valgt å bruke podkaster, intervjuer og sangtekstanalyse som kilder. Til slutt i oppgaven drøfter jeg også hvilke muligheter som kan åpne seg gjennom a bruke musikk i større grad tverrfaglig innenfor skole og undervisning, for på den måten øke motivasjonen og vekke større interesse for blant annet tekstanalyse og samfunnsfag.
Engasjementet til de valgte artistene strekker seg fra storpolitiske tema som rasisme og terror (Springsteen/West) til mer individuelle og personlige problemstillinger knyttet til mental helse og kroppspress (X/Eilish). Alle fire benytter seg av andre plattformer enn bare musikken til å få frem sitt budskap. I kraft av sin popularitet får man også lettere tilgang til andre kanaler som podkaster, media/intervjuer, tidsskrifter eller sosiale media. Artistene inntar også ulike roller overfor sine følgere / fans. Noen velger i større grad å identifisere seg med sine følgere, og forholder seg til dem som om de er på samme nivå (X/Eilish). Andre velger å stille seg litt over sine følgere, og ta en mer styrende rolle som mentor eller leder (Springsteen/West). Noen er tydelig med at de har en politisk agenda, mens andre hevder de ikke har det. Men felles for alle er at de i kraft av sin popularitet og sine sanger har en stor påvirkningskraft som de kan bruke politisk i samfunnsdebatten. Jeg har valgt å ikke ta stilling til om dette er bra eller ikke. Vi lever i et demokratisk samfunn med ytringsfrihet der musikken er en av flere kanaler man kan bruke for å nå frem med ulike budskap. Så er det opp til den enkelte å ta stilling til budskapet. Men musikken har gjennom mange år vist seg å være en sterk kanal for store og små budskap, og i stor grad bidratt positivt i de politiske debattene.
3
Det siste temaet jeg drøfter, er å bruke musikk i større grad som et verktøy i undervisningen for å øke motivasjon og interesse hos elevene også i andre fag enn musikk. Dette ligger mitt hjerte nært, og jeg konkluderer med at riktig bruk av musikk vil kunne bidra til å oppnå konkrete kompetansemål knyttet til norsk og samfunnsfag og i tillegg bidra til elevenes kognitive og emosjonelle utvikling. Det vil også kunne innvirke positivt på sosiale relasjoner og gi en større forståelse av samfunnet vi lever i. Eksempel på dette fra oppgaven kan være analysen av Eilish som vil være høyst relevant i forhold til kompetansemålet om identitet og selvbilde, mens analysen av X og West vil kunne inngå i kompetansemålet som omhandler konflikter og hvordan hindre disse.
Så for å konkludere i forhold til min problemstilling, så fremstår det veldig tydelig at sangartister spiller en betydelig rolle i poltikken og i samfunnsdebatten. Med deres store følgerbaser og mediaplattformer når de frem til millioner av mennesker. De får en enorm oppmerksomhet, og med det også makt og ansvar. Som oppgaven viser, så forvaltes dette ulikt. De inntar ulike roller og påvirker på ulike måter. Jeg håper å ha gitt svar på problemstillingen, og gitt et innblikk i muligheten for å ta dette med seg inn i læreryrket.