Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWilke, Peter Thomas
dc.date.accessioned2023-08-01T12:53:29Z
dc.date.available2023-08-01T12:53:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082162
dc.descriptionGrunnskolelærerutdanning 5.-10.trinn, Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)en_US
dc.description.abstractMasteroppgaven er en analyse av fremstillingen av Israel-Palestina konflikten i norske lærebøker for 10.trinn i perioden 1999 til 2022. Utvalget av datamaterialet er delt i tre forskjellige deler (L97, LK06 og LK20) basert på hvilke læreplaner de ulike lærebøkene er tilpasset. Arbeidet er basert på en hypotese om at Israel-Palestina konflikten blir fremstilt på en påtatt nøytral måte som til tider også er misvisende. Med utgangspunkt i Jensehaugen (2022), Shlaim (2000) og Waage, H. (2013) sine redegjørelser av Israel-Palestina konflikten er det gjort en deskriptiv vertikal og horisontal idéanalyse av ni lærebøker for 10. trinn utgitt i perioden 1999-2022. Bøkene er blitt sammenlignet med bøker utgitt i samme tidsperiode og på tvers av tidsperiodene. Generelt for alle bøkene er et gjengående fokus på breddekunnskap fremfor dybdekunnskap i fremstillingen av Israel-Palestina. Dette strider dels med to av læreplanene, men spesielt med LK20 som understreker mål om dybdelæring. Fremstillingen av konflikten er tilsynelatende lik på tvers av tidsperiodene lærebøkene er utgitt i. Men analysen viser at det er større og mindre forskjeller, som bemerker seg. Den mest i øyenfallende forskjellen er hvor kort fremstillingen av konflikten er i to av lærebøkene for LK20. Et av de sentrale funn fra analysen er hvordan skyldspørsmålet ofte blir unngått, underspilt eller forenklet i fremstillingen av Israel-Palestina konflikten. Konsekvensene av dette er at fremstillingen til tider misviser leseren og undergraver kompleksiteten og alvorlighetsgraden ved konflikten.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleFremstillingen av Israel-Palestina konflikten i norske lærerbøkeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUSA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal