Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAglen, Ole
dc.date.accessioned2023-08-01T12:50:18Z
dc.date.available2023-08-01T12:50:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082160
dc.descriptionGrunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn, MGUSA550 Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett (FLKI)en_US
dc.description.abstractForebyggelse av radikalisering og ekstremisme i skolen har blitt mer fremtredende i senere tid. Dette er et nytt fenomen i skolen hendelser som 9/11 og 22. juli. Masteroppgaven vil forsøke å undersøke hvordan 22. juli-undervisning er i skolen, og hva slags rolle forebyggelse får i 22. juli-undervisning og i skolen. Jeg har undersøkt forebyggelse i skolen gjennom å utføre kvalitative intervjuer med ungdomsskolelærere, og utførte en kvalitativ innholdsanalyse av relevante styringsdokumenter og intervjuene. For å analysere intervjuene og styringsdokumentene har jeg funnet to tilnærminger til forebyggelse som jeg kaller for sårbarhets- og motstandsdyktighetstilnærming, og en diskurs som jeg kaller den geopolitiske diskursen. Disse tilnærmingene og diskursen er basert på analyser som er gjort av Martin. M Sjøen og Christer Mattson. Jeg vil også bruke Michael Lipsky (1980) sin teori om bakkebyråkrati, og Harald Grimen og Anders Molander (2008) sin teori om profesjonelt skjønn for å se på relasjonen mellom styringsdokumentene, og intervjuet til lærerne. Det jeg fant var at det så ut til at de to dominerende tilnærmingene blant lærere og i styringsdokumentene var sårbarhet- og motstandsdyktighetstilnærming. Den geopolitiske diskursen var mindre representert hos lærere og i styringsdokumentene. Når det gjelder forholdet mellom lærere og styringsdokumentene var det mindre rom for skjønn når det gjaldt 22. juli-undervisningen. Men, det var større rom for skjønnsvurderinger i hvordan lærerne vil innlemme de ulike tilnærmingene til forebyggelse. Dette viste seg blant annet i at lærerne og LK20 hadde mindre fokus på identifisering og rehabilitering av radikaliserte individer. Et mye brukt tema som også dukket opp i forskningslitteraturen var «securitisation». Det var mange advarsler rundt om «securitisation» som et fenomen skulle finne sted i skolen. Jeg gjorde dermed en sammenligning av Storbritannias Prevent-program som ofte har blitt referert til som «securitisation» av skolen. Her kom jeg frem til at skjønnsvurderingen i Storbritannia ligger hos Prevent, mens i Norge ligger skjønnsvurderingen hos lærerne. Jeg endte oppgaven med å argumentere for at lærere burde beholde sine skjønnsvurderinger i saker som har med forebyggelse av ekstremisme og radikalisering å gjøre, slik at skolen ikke mister sin velferdsfunksjon på grunn av bekostning av forebyggende tiltak mot radikalisering og ekstremisme i skolen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.title22. Juli-undervisning og forebyggelse mot ekstremisme og radikalisering i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGUSA550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal