Show simple item record

dc.contributor.authorTveit, Christoffer
dc.date.accessioned2023-08-01T12:39:31Z
dc.date.available2023-08-01T12:39:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082154
dc.descriptionFakultetet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfagen_US
dc.description.abstractProgresjon er viktig for å sikre en god utvikling av elevers kunnskaper og ferdigheter. For sterk progresjon vil kunne føre til at elever synes innholdet er for vanskelig, mens for svak progresjon kan føre til at elever synes innholdet er kjedelig. Begge deler kan gi umotiverte elever. En jevn progresjon er dermed viktig for elevers motivasjon og læring. Progresjon er videre forsket lite på i samfunnsfag. Dette studiet tar sikte på å tilføre empiri til forskningsfeltet ved å undersøke hvordan to læreverk tilrettelegger for progresjon i samfunnsfag. Dette undersøkes ved bruk av tekstanalyse av lærebøkene mellom 5. og 10. trinn i samfunnsfag-læreverkene Refleks/Relevans og Arena. Analysen er tredelt mellom en begrepsanalyse, oppgaveanalyse og temaanalyse som sammen skal kunne svare på forskningsspørsmålene. Begrepsanalysen viser progresjon gjennom spiralprinsippet ved gjentagelse og utvidelse av begreper. Denne analysen viser en noe svak progresjon hovedsakelig grunnet mangel på utvidelser i læreverkene. Videre viser analysen av oppgavene at få oppgaver totalt sett er kategorisert i taksonomisk vanskelige kategorier, men at læreverkene viser tegn på progresjon ved at de fleste taksonomisk vanskelige oppgaver finnes ved de høyeste trinnene. Til slutt viser temaanalysen hvordan organiseringen av lærestoffet er basert på de ulike organiseringsmåtene i forskjellige deler av læreverket. Spesielt finner analysen at lærestoffet er organisert etter logisk sekvensering ved historisk kronologi, noe også kompetansemålene i temaet er organisert etter. Empirien i lærebokanalysen viser forskjeller mellom Refleks/Relevans og Arena i hvordan det tilrettelegges for progresjon. Avhandlingen finner svak avklaring av progresjon i læreverkene i forbindelse med begreper og oppgaver. Temaanalysen viser dog at andre prinsipper for organisering også bidrar til progresjon i læreverkene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleProgresjon i samfunnsfag – en lærebokanalyseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBSA550en_US
dc.description.localcodeMGUSA550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal