Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWeiglin, Embla
dc.date.accessioned2023-07-06T11:33:18Z
dc.date.available2023-07-06T11:33:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076577
dc.descriptionMasteroppgave i KRLE, Høgskulen på Vestlandet, campus, Bergenen_US
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke KRLE-fagets rolle i forhold til estetiske arbeidsmetoder i begynneropplæringen. KRLE-faget har en viktig rolle i norsk skole, da det legger til rette for refleksjon og dialog rundt sentrale temaer i samfunnet og i elevenes liv. I oppgaven har jeg sett nærmere på hvordan estetiske arbeidsmetoder kan bidra til å øke elevenes forståelse og engasjement i faget, og hvordan lærere kan tilpasse undervisningen for å inkludere estetiske arbeidsmetoder på en hensiktsmessig måte. På grunnlag av dette har jeg utarbeidet to problemstillinger som jeg skal drøfte underveis i denne oppgaven: 1. Hvordan påvirker elevenes tidligere erfaring undervisningen, og hvordan kan man bruke dette i begynneropplæringen? 2. Hvordan kan man jobbe med, og hvilke hensyn må man ta, til estetiske arbeidsmetoder i KRLE-faget? Teoridelen er delt inn i sju ulike deler: LK20, Fritaksretten, Barnehagens rammeplan, Begynneropplæringen, Begripelig og håndterbart, Estetikk og Læringsteorier. I løpet av drøftingskapittelet vil egne fortolkninger av empirien bli drøftet opp mot denne teorien. Oppgaven har en kvalitativ tilnærming, hvor det er brukt observasjon som hovedmetode, i tillegg til en supplerende dokumentanalyse av styringsdokumenter. Det har også blitt tatt i bruk momenter fra et casestudiedesign, ved at konteksten har blitt tydeliggjort for leseren gjennom beskrivende klasseprofiler. Funnene fra observasjonene har blitt presentert og systematisert med hjelp av casenavn: «Hellige hus», «Troll», «Geometrisk heks», «Floor is lava», «Karneval», «Kostymetog», «Fest og faste», «Vishnu og Aladdin», «GPS», «Eventyrstund», «Vandrediktat» og «Påskedagene». Tolkning og analyse av empirien viser blant annet at bruk av estetiske arbeidsmetoder kan motivere og engasjere elevene til å være aktive i egen læring, i tillegg til å utvikle elevenes faglige og sosiale kompetanse. Grunnet opplæringsloven og fritaksretten kan det være en utfordring for lærere å integrere den estetiske dimensjonen av religioner og livssyn i KRLE-faget. Det kan oppstå en frykt blant lærere for å tråkke over grenser eller å oppfattes som forkynnende. Funnene illustrerer også hvordan elever bruker sine tidligere erfaringer som en ressurs for å forstå ny kunnskap, i tillegg til å også bruke disse opplevelsene til å delta i undervisningen. Dette funnet viser imidlertid også hvor avgjørende det er at lærer i begynneropplæringen har informasjon og kunnskap om rammeplanen i barnehagen, slik at de kan legge til rette for kontinuitet i elevenes erfaringer.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKRLE-fageten_US
dc.subjectbegynneropplæringen_US
dc.title«Store slott og store statuer»: En kvalitativ undersøkelse av estetiske arbeidsmetoder i begynneropplæring i KRLE-fageten_US
dc.title.alternative«Big castles and big statues»: A qualitative study of aesthetic teaching methods in beginner education within the subject of Religion, Philosophy, and Ethicsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBKR550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal