Show simple item record

dc.contributor.authorBjerknes, Karoline
dc.contributor.authorGundegjerde, Pål
dc.date.accessioned2023-07-06T10:58:49Z
dc.date.available2023-07-06T10:58:49Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076550
dc.descriptionMasteroppgave i kroppsøving, Høgskulen på Vestlandet, campus Sogndalen_US
dc.description.abstractMasteroppgavens tematikk er danning og hvordan dette fremtrer i kroppsøvingsundervisningen. Hensikten med denne studien er å undersøke elevers erfaringer fra ett undervisningsopplegg der danning blir prøvd ut. Deretter undersøkes det hvordan disse erfaringene kan hjelpe fremtidige kroppsøvingslærere til å utvide sin forståelse av hvordan danning trer frem i kroppsøvingsundervisningen. Vi har tatt vår forforståelse som utgangspunkt for å bevege oss mot danning. I og med at danning ikke er målbart, ble det naturlig å se oppgaven vår gjennom en hermeneutisk tilnærming, da vi ønsket vi å få fenomenet i tale. Danningsperspektivet har gjennom historien vært en del av kroppsøvingsfaget, som har kommet frem på ulike måter, særlig i praksis. I læreplanverket og andre statlige styringsdokumenter, derimot, har danning vært tatt opp en rekke ganger. Kroppsøvingens overordnede mål er å bidra til elevenes danningsprosess, men uten at det er utviklet nærmere beskrivelse på hvordan undervisningen skal preges av lærernes forståelse av danning, slik at elevene også blir kjent kroppsøving som et lærings- og danningsfag. En sak er hvordan faget er skrevet fram i planer, noe annet er hvordan faget praktiseres. Fenomenet danning blir i litteraturen forstått på flere måter, men grunnleggende sett handler det om noe mennesker erfarer over tid, som gjør at man utvikler en forståelse for seg selv og sin posisjon i verden. Danning foregår som en livslang prosess, og interessen er at danning skal gis en plass i elevene skoleerfaringer og i livene deres. Dette er ønskelig å få til i egen profesjonsutøvelse, gjennom å forsøke å inkludere danning i måten det undervises på. Videre presenteres noen sider ved danningshistorien i kroppsøvingsfaget, samt tidligere forskning gjort på lærernes erfaringer da vi fant lite empirisk forskning på elevenes erfaring. Der kommer det frem at faget er forstått som et helse- og aktivitetsfag, noe som strider imot tanken om at faget også er et lærings- og danningsfag. I teoridelen tar oppgaven for seg det eksistensielle danningsperspektivet, og hva som ligger til grunn for at elevene skal utvikle seg til å bli kritisk tenkende subjekter både individuelt og i et fellesskapen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.titleEt forsøk på å komme seg «bak teknikken» - en kvalitativ studie om elevers erfaringer fra et undervisningsopplegg om danningen_US
dc.title.alternativeTrying to get “behind the technique” – a qualitative study about student’s experiences from an educational program about Bildungen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBKØ550en_US
dc.description.localcodeMGUKØ550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal