Show simple item record

dc.contributor.authorUndertun, Fartein Øystein
dc.date.accessioned2023-07-03T10:56:57Z
dc.date.available2023-07-03T10:56:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075338
dc.descriptionMasteroppgave i kroppsøving, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler, som tittelen og problemstillingen antyder, om hvordan lærere forstår begrepene folkehelse og livsmestring, og hvordan de ser dem i sammenheng med kroppsøvingsfaget. Folkehelse og livsmestring gikk inn i den nye læreplanen som tverrfaglig tema, og skal dermed spille inn i alle fag i skolen. Dette etter en utvikling der aktivitetsnivået blant unge synker, og fedme og overvekt har blitt mer vanlig. Innledningsvis blir det gjort rede for relevant teori knyttet til mestring og mestringstro. Av relevante teorier kan Banduras (1993) sosialkognitive teori, Dwecks (2017) teori om fastlåst og lærende tankesett og Deci & Ryans (2000) selvbestemmelsesteori nevnes. I metodedelen blir det gjort rede for metodevalg og arbeidet med å rekruttere deltakere, utarbeide en intervjuguide og hvordan intervjuene ble gjennomført og datamaterialet bearbeidet. Bearbeidingen ble gjort i form av en tematisk analyse, og et kodingsprogram ble benyttet for å kartlegge tema og kode datamaterialet. Av konkrete resultat ble det kartlagt at deltakerne mente det var blitt arbeidet for lite med temaet i jobbsammenheng, og at den kompetansen og forståelsen de hadde kom på bakgrunn av egen erfaring. Det ble også avdekket flere problemområder i dagens skole, sett fra et folkehelse- og livsmestringsperspektiv, der inaktivitet og garderobeproblematikk kan nevnes som stikkord. Undersøkelsen viser at kroppsøvingslærere anser det å skape bevegelsesglede som det viktigste i kroppsøvingsfaget, sett i et folkehelse- og livsmestringsperspektiv. Oppgaven dreier seg i stor grad rundt dette.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectfolkehelseen_US
dc.subjectlivsmestringen_US
dc.titleHvordan forstår et utvalg lærere begrepene folkehelse og livsmestring?en_US
dc.title.alternativeHow does a selection of teachers understand the concepts of public health and life skills?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBKØ550en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal