Hvordan forstår et utvalg lærere begrepene folkehelse og livsmestring?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3075338Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler, som tittelen og problemstillingen antyder, om hvordan lærere forstår begrepene folkehelse og livsmestring, og hvordan de ser dem i sammenheng med kroppsøvingsfaget. Folkehelse og livsmestring gikk inn i den nye læreplanen som tverrfaglig tema, og skal dermed spille inn i alle fag i skolen. Dette etter en utvikling der aktivitetsnivået blant unge synker, og fedme og overvekt har blitt mer vanlig. Innledningsvis blir det gjort rede for relevant teori knyttet til mestring og mestringstro. Av relevante teorier kan Banduras (1993) sosialkognitive teori, Dwecks (2017) teori om fastlåst og lærende tankesett og Deci & Ryans (2000) selvbestemmelsesteori nevnes.
I metodedelen blir det gjort rede for metodevalg og arbeidet med å rekruttere deltakere, utarbeide en intervjuguide og hvordan intervjuene ble gjennomført og datamaterialet bearbeidet. Bearbeidingen ble gjort i form av en tematisk analyse, og et kodingsprogram ble benyttet for å kartlegge tema og kode datamaterialet.
Av konkrete resultat ble det kartlagt at deltakerne mente det var blitt arbeidet for lite med temaet i jobbsammenheng, og at den kompetansen og forståelsen de hadde kom på bakgrunn av egen erfaring. Det ble også avdekket flere problemområder i dagens skole, sett fra et folkehelse- og livsmestringsperspektiv, der inaktivitet og garderobeproblematikk kan nevnes som stikkord. Undersøkelsen viser at kroppsøvingslærere anser det å skape bevegelsesglede som det viktigste i kroppsøvingsfaget, sett i et folkehelse- og livsmestringsperspektiv. Oppgaven dreier seg i stor grad rundt dette.
Beskrivelse
Masteroppgave i kroppsøving, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen