Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2023-07-03T08:55:50Z
dc.date.available2023-07-03T08:55:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075303
dc.descriptionMasteroppgave i kroppsøving, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractFysisk aktivitet blant barn og unge anses som nødvendig og har flere helsefordeler. Kroppsøvingsfaget er en viktig bidragsyter for å fremme glede gjennom bevegelse hos grunnskoleelever. Faget har som oppgave å bidra til et ønske om å være fysisk aktiv også etter endt skolegang. De fleste elever i den norske grunnskolen liker kroppsøvingsfaget, men forskning peker samtidig på at det er en merkbar andel elever som ikke trives i faget. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hva en gruppe lærere i grunnskolen tenker om trivsel i kroppsøvingsfaget. Videre blir det sett på hvordan lærerne arbeider for å kunne legge til rette for at elever skal oppleve trivsel i faget. Samtidig vil det bli gjort rede for ulike pedagogiske faktorer som er med på å påvirke trivselen blant elevene. Oppgavens problemstilling er: Hvilke refleksjoner gjør en gruppe lærere i grunnskolen seg om trivsel i kroppsøvingsfaget? I studien benyttes det kvalitativ tilnærming. Datamaterialet består av transkripsjoner av semistrukturerte individuelle intervjuer av tre lærere i grunnskolen. Lærerne underviste på tredje-, femte- og sjettetrinn. Intervjuene hadde som mål å finne ut hva lærerne tenkte om trivsel i kroppsøvingsfaget, og hvordan de arbeider for å oppnå trivsel hos elever. I intervjuene ble det diskutert trivsel i lys av temaene elevmedvirkning, aktiviteter, konkurranse, mestring, kjønnsforskjeller og kroppsfokus. Resultater viser til at lærerne mener trivsel er viktig for læreutbytte i kroppsøvingsundervisningen. Det er flere faktorer som påvirker trivselen hos elevene i faget. Det er blitt pekt på at elevers sammenligning med hverandre i gjennomførelse av aktiviteter, skaper sårbarhet og frykt for å gjøre feil. Ulikheter mellom gutter og jenter kan dessuten bidra til mistrivsel, og det er blitt diskutert hvordan dette kan unngås gjennom ulike former for organisering. Videre ble det funnet at lærerne i stor grad mente at selvbestemmelse og mestring er store pådrivere for å trives i kroppsøvingsfaget.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjecttrivselen_US
dc.subjectrefleksjoneren_US
dc.subjecterfaringen_US
dc.titleTrivsel i kroppsøving – en gruppe læreres refleksjoner og erfaringeren_US
dc.title.alternativeEnjoyment in physical education – a group of teachers’ reflections and experiencesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBKØ550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal