Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFrøyen, Fredric
dc.date.accessioned2023-07-03T08:49:03Z
dc.date.available2023-07-03T08:49:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075295
dc.descriptionMasteroppgave i kroppsøving, Høgskulen på Vestlandet, campus Begenen_US
dc.description.abstractBakgrunn: Innsats kan tolkes på mange forskjellige måter, av forskjellige personer. Kroppsøvingslærere er forskjellige personer. Innsats kan tolkes som å frivillig delta i en aktivitet, basert på fri vilje. Begrepet innsats står i læreplanen i dag, men er et diskusjonsområde i kroppsøvingsfaget. Innsats er en del av vurderingsgrunnlaget i dag, og kroppsøvingslærere skal ta hensyn til elevenes forutsetninger. En kroppsøvingslærers egen tolkning av begrepet innsats vil være av stor betydning for elevene. Tidligere forskning nevner at svette elever betyr god innsats i kroppsøvingsfaget. Hensikt: Oppgaven har til hensikt å undersøke hvordan et utvalg kroppsøvingslærere i barneskolen tolker begrepet innsats. I sammenheng med vurderingspraksisen deres, og i sammenheng med hvordan de tolker innsats i dagens læreplan og eldre læreplaner. Siden innsats er en sentral verdi i faget, og et diskusjonsområde, så vil det være av interesse å utforske kroppsøvingslærere sine tolkninger av innsatsbegrepet. Metode: Oppgaven har brukt kvalitativ forskningsmetode, med semistrukturerte intervjuer. To kroppsøvingslærere fra barneskolen ble intervjuet for oppgaven. Intervjuene fokuserte på innsats, vurdering og læreplaner i kroppsøvingsfaget. Intervjuene ble transkribert, og analysert gjennom en tilpasset form av Høgheim (2020) sin generelle tilnærming til analyse av tekstdata. Resultater: Resultatene indikerer at utvalget tolker begrepet innsats som at elevene frivillig deltar i planlagte aktiviteter. God og dårlig innsats skilles av informantene gjennom varierende tolkninger av elevenes samarbeid, medmenneskelighet, deltakelse og synlige og usynlige faktorer. Resultatene indikerer også at vurdering av innsats baserer seg på arbeidet med å tilpasse aktivitet, og forventninger til elevenes forutsetninger. Innsats i eldre og nyere læreplaner, kobles mest opp mot refleksjoner om hvor mye kroppsøvingslæreren tar hensyn til elevforutsetninger. Om innsats i sin egen yrkespraksis reflekterte utvalget mye om elevforutsetninger. Resultatene viste ingen merkbar forskjell på tolkningen av begrepet innsats, basert på alderen_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecttolkningen_US
dc.subjectinnsatsen_US
dc.subjectvurderingen_US
dc.subjectlæreplanen_US
dc.subjectbarneskoleen_US
dc.subjectkroppsøvingen_US
dc.subjectkroppsøvingslærereen_US
dc.subjectyrkespraksisen_US
dc.titleInnsats for vurdering: En kvalitativ studie av et utvalg kroppsøvingslærere sin tolkning av innsats i barneskolenen_US
dc.title.alternativeEffort for assessment: A qualitative study of a selection of physical education teachers' interpretation of effort in primary schoolen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBKØ550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal