«Multi Smart Øving og formative vurderingsprosesser»: «Hvordan opplever lærere at «Multi Smart Øving» kan bidra til ulike formative vurderingsprosesser i matematikkfaget»
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3073929Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien var å finne ut om lærere opplever at bruken av digitale verktøy som MSØ kan bidra til å styrke formative vurderingsprosesser i matematikk.
Problemstillingen jeg har arbeidet ut fra er: «Hvordan opplever lærere at Multi Smart Øving kan bidra til ulike formative vurderingsprosesser i matematikkfaget?»
Bakgrunnen for valget av tema var jeg i løpet av lærerutdanningen har fått forståelse for hvor viktig formativ vurdering kan være for elevenes læring, og jeg ble nysgjerrig på hvordan en best mulig kan utvikle gode vurderingsrutiner og prosesser. I løpet av praksisperioden fikk jeg kjennskap til ulike digitale verktøy som skulle kunne gjøre vurderingsarbeidet mere effektivt, blant annet Multi Smart Øving (MSØ) som er et adaptivt digitalt matematikkprogram som etter hvert har fått stor utspredning i norsk skole. Produsenten av programmet hevder at lærer skal få en oversikt over elevenes måloppnåelse i de ulike kapitlene og en oversikt over elevenes totale mestring i hele kapittelet. I tillegg gir programmet en oversikt over elevenes kompetanse i et delkapittel og i de enkelte læringsmålene. MSØ er ifølge produsenten også en underveisvurdering der lærer kan følge elevens læringsprosess fra dag til dag med en god oppsummering av utviklingen den siste uken.
Ved at programmet kartlegger elevenes utvikling automatisk, skal lærer få frigjort tid og ressurser som kan brukes til å planlegge undervisning og til å hjelpe og rettlede elever som trenger ekstra oppfølging.
I teorigrunnlaget for oppgaven har jeg først forklart begrepene i problemstillingen. Deretter har jeg presentert teori om Vygotsky sitt sosiokulturelle læringssyn som er valgt som ramme for studien min. Vurdering for læring, digitale verktøy, digital kompetanse og posisjonen til matematikk som fag i norsk skole er også en del av teorigrunnlaget.
Jeg brukte kvalitativ metode med semistrukturerte intervju som forskingsmetode der jeg intervjuet fire lærere i barneskolen. Det var viktig for studien min at de hadde erfaring med bruk av digitale verktøy i undervisningen, hadde kompetanse i formativ vurdering og at de hadde kompetanse i matematikk. Det ble derfor gjort et strategisk utvalg.
Sentrale funn
Studien viser at informantene har etablert en vurderingskultur der formative prosesser som klare mål og kriterier, egen- og hverandrevurdering og fremovermelding er viktige elementer. Informantene gir uttrykk for at MSØ gir et godt bidrag i arbeidet med tilpasset opplæring, hver enkelt elev får individuelt tilpassede oppgaver, noe som ikke er lett å få til dersom en lærer må velge oppgaver til en hel klasse. Ved at MSØ gir informantene god oversikt over emner elevene strever med, får de et godt utgangspunkt for å gi gode fremovermeldinger. Informantene ser på MSØ som en isolert aktivitet som ikke blir overført til andre aktiviteter som inkluderer egen- og hverandrevurdering. Informantenes har god oversikt over tilgjengelige digitale ressurser ved egen arbeidsplass, men forståelsen av begrepet digital kompetanse er noe snever. Dette gjenspeiler seg også i bruken av digitale verktøy til vurderingsarbeidet, mye av vurderingen foregår manuelt. Når det gjelde bruk av digitale verktøy for å nå kompetansemålene i matematikk, nevner informantene MSØ som et godt hjelpemiddel, oppgavene fra MSØ blir generert med utgangspunkt i kompetansemålene.