Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWeiss, Michaela
dc.date.accessioned2023-06-28T10:28:18Z
dc.date.available2023-06-28T10:28:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073928
dc.descriptionIKT i læring Høgskolen på Vestlandet, campus Stord Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfagen_US
dc.description.abstractLæreplanen LK20 legger vekt på digitale ferdigheter som en viktig del av alle fag i grunnopplæringen, inkludert behov for å utvikle elevenes algoritmiske tenkning. Et av kjerneelementene i læreplanen for fremmedspråk er å utforske og utnytte språkteknologi for kreativ og kritisk læring. Kompetansemålene er å bruke språklige strukturer og utvikle kommunikative ferdigheter ved hjelp av digitalt verktøy. I denne masteroppgaven har jeg fokusert på hvordan programmering i Scratch kan brukes i fremmedspråkundervisningen. Jeg har prøvd å finne svar på spørsmål om hvordan elevene opplever at bruk av programmering i fremmedspråkundervisning har bidratt til deres utvikling i fremmedspråk, samt utvikling av deres algoritmiske tenkning. Den teoretiske rammen for forskningen min kombinerer en sosiokulturell tilnærming med vekt på Dysthes (2001) seks sentrale aspekter ved læring, og kognitivt syn på mentale prosesser og tenkning. Denne studien ble gjennomført ved å bruke kvalitative forskningsmetoder, der jeg benyttet deltaker-observasjon og stimulated recall-intervjuer med delayed recall innenfor en fokusgruppe. Fokusgruppene bestod av seks ungdomsskoleelever i tyskfaget, der læringsmålene var bruk av akkusativ og høflig tiltale. For å kunne analysere funnene, ble det brukt teori om Swains output-hypotese og teori om algoritmisk tenkning. Forskningens funn viser at elevene har opplevd større mestring i bruk av høflig tiltale enn akkusativ, siden de fant det enklere å knytte høflig tiltale til samfunnsmessige regler og kontekst. I løpet av dette prosjektet kom det frem at elevene aktivt brukte noen nøkkelbegreper og arbeidsmåter som er typiske for den algoritmiske tenkeren, for å løse problemer. Elevene bruker feilsøkingsstrategier og samarbeid for å korrigere egne feil, noe som forsterker bevisstheten rundt læringsprosessen og forbedrer både output og språkferdigheter. Dette tyder på en mulig overlapp mellom teoriene i praksis, noe som viser en mulig måte å bruke programmering i fremmedspråkundervisningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHvordan opplever elevene bruken av programmering i fremmedspråkundervisning?en_US
dc.title.alternativeHow Would Students Experience the Use of Programming in Second Language Education?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMASIKT-OPGen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal