Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStangeland, Line
dc.date.accessioned2023-06-28T09:26:03Z
dc.date.available2023-06-28T09:26:03Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073913
dc.descriptionMasteroppgave i spesialpedagogikk Fakultet for lærerutdanning, kultur og idrett Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfagen_US
dc.description.abstractDenne kvalitative studien retter søkelyset mot hvordan lærere kan tilrettelegge for sosial inkludering av elever med autismespekterforstyrrelser i ordinære klasser. Datainnsamlingsmetoden er gjennomført ved hjelp av semistrukturerte intervju. Totalt ble det utført fire intervjuer, med fem informanter. Tre av intervjuene ble utført en-til-en, mens ett ble utført samlet med to av informantene. Utvalget består av to kontaktlærere, to spesialpedagoger og en sosialpedagog, som alle har relevant erfaring med elever med autismespekterforstyrrelser og sosial inkludering. Det teoretiske rammeverket baserer seg på en litteraturgjennomgang av tidligere forskning, aktuelle utdanningspolitiske dokumenter og fagdidaktisk teori. Funnene i denne studien tyder på at elever med autismespekterforstyrrelser omfavner et bredt spekter som trenger individuelt tilpasset sosial og praktisk tilrettelegging for å oppnå sosial inkludering. Stort sett knytter lærerne utfordringer til sosiale samspillsvansker som gjør det utfordrende for elever med autismespekterforstyrrelser å delta på lik linje med jevnaldrende. Det kommer frem at informantene i min studie har et godt kjennskap til sine elever, men flere lærere etterlyser mer kunnskap om diagnosen for å kunne tilrettelegge for elevenes sosiale behov. Lærerne etterlyser også mer tid til samarbeid rundt elevene. Funnene kan også tyde på at tilgangen på ressurser varierer på skolene. En kan se flere fellestrekk ved strategiene lærerne velger å benytte for å tilrettelegge for sosial inkludering. Lærernes tilretteleggingsstrategier angår både fysisk-organisatoriske, faglig-kulturelle og sosiale sider av læringsmiljøet. Det kommer frem at åpenhet om elevens vansker, samt et miljø hvor elevene aksepterer annerledeshet, er grunnleggende for å skape et sosialt inkluderende miljø for elever med autismespekterforstyrrelser. Lærerne benytter i hovedsak åtte ulike strategier for å fremme sosial inkludering, hvor hensikten er å tilrettelegge for tilhørighet og deltakelse i fellesskapet, i de ordinære klassene.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLæreres tilrettelegging for sosial inkludering av elever med autismespekterforstyrrelser i ordinære klasseren_US
dc.title.alternativeTeachers' facilitation for social inclusion of students with autism spectrum disorders in mainstream classroomsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMGBSP550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal