dc.contributor.author | Refvik, Veronica | |
dc.date.accessioned | 2023-05-10T12:23:01Z | |
dc.date.available | 2023-05-10T12:23:01Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3067496 | |
dc.description | Master i Grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | I denne studien har jeg tatt for meg inkluderingen av migrantkristendom i norsk barneskole. Forskning tyder på at lærere som underviser i KRLE-faget, ofte gjøre seg avhengig av lærebøkene for å holde seg mest mulig nøytral. På denne måten er det derfor gjerne lærebøkene som legger føringer på hva og hvor mye av hva, som det blir undervist om i de forskjellige temaene innen faget. Skolen har både et danningsoppdrag og et utdanningsoppdrag. Studien vil ta for seg spørsmålet om skolen klarer å utføre begge disse oppdragene, dersom lærerne kun bruker lærebøkene som kilde i sin undervisning om kristendommen.
Studien baserer seg hovedsakelig på kvalitativ metode. Ved bruk av fire forskjellige lærebøker, rettet mot mellomtrinnet, har jeg analysert tekst, bilder og oppgaver som elever møter på i skolen når de har om temaet kristendom. Oppgavens mål var å svare på problemstillingen: Hva lærer elevene om migrantkristendom i Norge, og hvordan kan dette påvirke skolens danningsoppdrag?
Resultatene av denne studien viser at lærebøkene, i stor grad, ikke inkluderer migrantkristendom, i verken tekst, bilder eller oppgaver. Dette vil resultere i at dersom kun læreboken blir tatt i bruk i KRLE, vil ikke skolen klare å gi kristne migranter den identitetsbekreftelsen de har rett på. De øvrige elevene vil heller ikke få den perspektivutvidelsen de burde ha fått. Ved å kun bruke lærebøker i kristendomsundervisningen kan derfor føre til at skolen ikke oppfyller sitt danningsoppdrag | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | migrantkristendom | en_US |
dc.subject | lærerbøker | en_US |
dc.title | Hvordan blir migrantkristendom presentert i lærebøkene? | en_US |
dc.title.alternative | How is migrant Christianity portrayed in Norwegian textbooks? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGBKR550 | en_US |