dc.contributor.author | Rigstad, Elise | |
dc.date.accessioned | 2023-05-10T11:46:51Z | |
dc.date.available | 2023-05-10T11:46:51Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3067482 | |
dc.description | Masteroppgave i grunnskolelærerutdanningen 1.-7. trinn, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen | en_US |
dc.description.abstract | I denne oppgaven har forfatteren utviklet et tverrfaglig undervisningsopplegg om solsystemet. Ved hjelp av spørreskjema har man undersøkt elevers opplevde læringsutbytte i tverrfaglige undervisningsopplegg. Med grunnlag i teori, egen forsknings- og utviklingsoppgave og Utdanningsdirektoratets læreplaner har det blitt foreslått undervisningsmetoder i de mest relevante fagene knyttet opp mot læren om solsystemet. Forfatteren har benyttet metodetriangulering i form av kvantitativ spørreundersøkelse og en kvalitativ case studie for å undersøke sitt eget undervisningsopplegg. Hovedfokus har vært tverrfaglige opplegg med et naturfaglig perspektiv, med vekt på STEAM og blant annet digitale ferdigheter. I oppgaven vil man få et innblikk i hvordan elevene reagerte positivt på erfaringsbasert læring og variert tverrfaglig undervisning, men kun når enkelte kriterier lå til grunn. Det å aktivisere elevenes forkunnskaper og benytte triadiske samtaler viste seg å være essensielt for å kunne delta på undervisningsoppleggene utenfor naturfagstimene | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskulen på Vestlandet | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | naturfag | en_US |
dc.subject | solsystemet | en_US |
dc.title | Tverrfaglig undervisning om Solsystemet | en_US |
dc.title.alternative | Interdiciplinary teaching methods and the Solar System | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | MGBNA550 | en_US |