Musikkens plass i dagens KRLE fag
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3064516Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Religions- og livssynsfaget i Norge har gjennomgått flere endringer og reformer de siste tjue årene. Etter 1997 var religions- og livssynsfaget rettet mot å undervise om ulike religioner på en likeverdig måte, som lærere tidligere ikke har måttet forholde seg til. Samme år kom det allerede innvendinger fra en gruppe foreldre, som mente at det nye KRL-faget krenket foreldrenes rett til å bestemme barnets trosopplæring. Et tema som skulle bli utfordrende i debatten rundt skolens likeverdige utdanning for 20 år siden, var kristen sang og religiøs musikk på skolen. På grunn av denne kritikken, og endringene som ble gjort, ble lærerne nå usikre på hvordan sang og musikk skulle være en del av faget KRL-faget.
Denne masteroppgaven ønsker å undersøke om musikk har en plass i dagens KRLE-fag. For å diskutere dette, mener jeg det er viktig å belyse ulike perspektiver på temaet som er aktuelle, men hvor fokuset vil være på lærerens syn og erfaringer. Derfor har jeg gjennomført fire semistrukturerte intervjuer, som blir presentert og drøftet i oppgaven. Intervjuene viser til at musikk i de fleste tilfeller, sjeldent ble brukt hos informantene. Informantene var positiv til bruk av estetiske arbeidsmåter, og så verdien i å undervise om religiøs musikk. Musikk har en sentral rolle i ulike religioner og livssyn, og det er derfor de som mener at religiøs musikk bør undervises for å gi en helhetlig opplæring i religion og livssynsfaget. Ser man på ulike didaktiske perspektiver, dukker det imidlertid opp flere utfordringer knyttet til bruk av religiøs musikk. For eksempel den subjektive opplevelsen av musikk, som går imot KRLE-fagets ansvar i å være objektiv. Selv om lærere er positive til musikkbruk i KRLE-faget, understreker de samtidig at læreren bør ha kompetanse om religiøs musikk og tilgjengelige ressurser, for å kunne undervise om religion og livssyn på en objektiv og pluralistisk måte.
Beskrivelse
Masteroppgave i KRLE, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen