Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEie, Arild
dc.date.accessioned2023-04-24T11:40:46Z
dc.date.available2023-04-24T11:40:46Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3064507
dc.descriptionMasteroppgave i KRLE, Høgskulen på Vestlandet, campus Bergenen_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i KRLE-faget undersøker to av de mest brukte digitale læremidlene i skolen i dag, og hvordan hinduismen fremstilles i disse. Digitale læremidler er noe som bare har blitt mer og mer brukt i skolen, og ingenting tyder på at det kommer til å bli mindre relevant med det første. Spesielt i et fag som KRLE, som sjelden havner først i køen når midlene skal prioriteres. Noe som ofte fører til at en sitter igjen med gamle, fysiske læremidler. Jeg har stilt følgende problemstilling i oppgaven: Hvordan fremstilles hinduismens indre mangfold i digitale læremidler for KRLE-faget på ungdommstrinnet? Jeg har her vist til tidligere forskning knyttet til temaet, som har vist at hinduismen er en religion som har hatt en tendens til å bli feil fremstilt i undervisningen og i lærebøker. Dette ville jeg finne ut av om fortsatt var tilfelle. Spesielt med den nye læreplanen som har et særlig fokus på mangfold. Og nettopp mangfoldet er stort i hinduismen. For å finne ut hvordan dette er fremstilt i de digitale læremidlene har jeg utformet tre forskningsspørsmål, som har vært utgangspunktet for mitt analysearbeid: • Får fremstillingen av hinduismen frem det dialektiske forholdet mellom hinduismen som tradisjon, ulike grupperinger og det individuelle mangfoldet? • Hvordan brukes multimodalitet til å få frem det indre mangfoldet innenfor hinduismen? • Hvordan er de digitale undervisningsoppleggene om hinduismen lagt opp i forhold til de tidligere kriterier for lærebokgodkjenning? Jeg har basert på disse forskningsspørsmålene utført en kvalitativ undersøkelse med vekt på hermeneutikk, hvor jeg i teoridelen har klargjort hvilke teorier analysen er bygget på og utført én religionsdidaktisk analyse, én multimodal analyse og én analyse basert på de tidligere kriteriene for lærebokgodkjenning, og kom frem til at hinduismens indre mangfold tydelig kom frem i fremstillingen, men at det med fordel kunne vært flere eksempler på mangfoldet for å forsøke og konkretisere i større graden_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskulen på Vestlandeten_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectKRLEen_US
dc.subjecthinduismeen_US
dc.subjectdigitale læremidleren_US
dc.titleHvordan fremstilles hinduismens indre mangfold i digitale læremidler for KRLE-faget på ungdomstrinnet?en_US
dc.title.alternativeHow does digital learning aids present Hinduisms intra-religious plurality in the RE subject in junior high school?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nsiKRLE-fageten_US
dc.description.localcodeMGUKR550en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal