dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg gjennomført en livsløpsanalyse av hvordan to ulike generasjoner
opplevde å gå fra ung til voksen i to ulike historiske perioder. Jeg har rettet søkelyset mot
hvordan unge i Stavanger har opplevde etableringsfasen, med de begrensinger og muligheter
som deres plassering i tid og rom ga.
Etableringsfasen vil si overgangen til voksenlivet. Det er en fase med løsrivelse fra
foreldrehjemmet, og starten på et selvstendig liv gjennom å få seg en utdanning, arbeid
og/eller familie. Det kan tenkes at denne fasen er en av de viktigste valgperiodene i livet, og
en rekke valg må tas som kan påvirke senere livsløp.
Oppgaven bygger på et innsamlet materiale av seks livsløpshistorier, der tre personer fra to
ulike generasjoner forteller om sin etablering med henhold til utdanning, arbeid og familieliv.
Første generasjon har jeg valgt å kalle besteforeldregenerasjonen, der informantene er født
mellom 1945-1951. Andre generasjon har jeg valgt å kalle foreldregenerasjonen, der
informantene er født mellom 1965-1970.
Norge har i de ulike historiske periodene gjennomgått store økonomiske og sosiale endringer i
etterkrigsårene og med det påfølgende oljeeventyret. Oljeeventyret har hatt særlig stor
påvirkning på Stavanger-området, da byen ble bestemt for å være oljehovedstaden og med det
hovedsete for all oljedrift fra 1972 av. Det er en utbredt oppfatning at oljenæringens inntog på
70-tallet har ført til at Stavanger har gjennomgått store endringer som har påvirket byens
innbyggere. Jeg var interessert i å få et bilde av hvordan disse endringene har påvirket
livsløpene og livshistoriene til generasjoner som møtte oljenæringens oppblomstring til ulike
faser av livet. Jeg ville få fram eksempler på hvilke tanker, når det kom til muligheter og
begrensinger, besteforeldregenerasjonen hadde da de etablerte seg da oljen var på sin spede
begynnelse, og det samme hos foreldregenerasjonen, som etablerte seg da oljen var på sin
topp.
Ved hjelp teorier om generasjoner, livsløp og livshistorier har jeg analysert intervjumaterialet.
Denne typen studier har en unik mulighet med seg, ved at de gir en dialektisk dobbelthet.
Samtidig som livsberetningene gir innblikk i enkelte individers verdier, følelser, refleksjoner
og tanker om sitt eget liv, viser de også til historiske beretninger. I mitt materiale ser vi blant
annet et skifte i beretningene fra besteforeldregenerasjonen til foreldregenerasjonen.
Besteforeldregenerasjonen forteller om en tid som syntes å være preget av en viss
forutsigbarhet. Det var tydelige forventninger til hva en burde gjøre, og hvordan en burde leve
sitt liv. For denne generasjonen fant jeg at livsløpet nærmest var «lagt av strukturene» (Elder
2003), der klassetilhørighet og tradisjoner la føringer for utformingen av livsløpet.
Ungdomstiden varte i en kort tidsperiode, og når en var ferdig med læretiden sin og gikk ut i
arbeid, var tiden inne for å stifte familie. Det førte til at de fleste var gift og hadde barn tidlig i
tyveårene. På samme måte som for arbeidergutter, var det tydelige føringer for kvinner på
denne tiden. Selv om utviklingen av velferdsstaten var i gang, var det likevel vanskelig for
kvinner å kombinere barn og jobb. Samfunnet var ikke tilrettelagt for at kvinner skulle ut i
arbeid, og denne tiden ble dermed kalt for husmortidens glansperiode. For
foreldregenerasjonen ser vi begynnelsen på kunnskapssamfunnet, der mer individualistiske
tendenser skulle prege samfunnet og en økt velstand grunnet oljen kom til syne. Det
hierarkiske klassesystemet og de tradisjonelle kjønnsrollene ser ut til å falle mer vekk. Dette
fører til at informantene mine i foreldregenerasjonen opplevde langt flere muligheter enn det
informantene i besteforeldregenerasjonen gjorde i samme fase av livet. Ved å være bosatt i
Stavanger hadde de dessuten gode muligheter- i alle fall når det gjaldt å få jobb. Det virket
som man kunne få jobb uansett utdanning. | en_US |